Trav och galopp

Sjofn

Trådstartare
Hej
Min valack, 7 år, är femgångare med ganska stort steg. När jag jobbar med honom lös har han lite svårare att hålla jämn och mjuk trav (slår inte över i tölt vilket han lätt gör i ridning) i vänster varv. Trav i höger varv fungerar super, han är avslappnad och flyter på bra, däremot är det tvärt om när det gäller galoppen, flak och svår i höger varv och rund och fin i höger. Vad kan det bero på? Vad gör att balansen/ mjukhet styrkan är olika för trav och galopp i varven?

Uppsuttet har jag svårt att fatta höger galopp. Men vänster är mycket lättare. Traven är svår uppsuttet i båda varven och det märks att det har mycket med styrka att göra då han orkar trava i början av ett pass.

Hej
Min valack, 7 år, är femgångare med ganska stort steg. När jag jobbar med honom lös har han lite svårare att hålla jämn och mjuk trav (slår inte över i tölt vilket han lätt gör i ridning) i vänster varv. Trav i höger varv fungerar super, han är avslappnad och flyter på bra, däremot är det tvärt om när det gäller galoppen, flak och svår i höger varv och rund och fin i höger. Vad kan det bero på? Vad gör att balansen/ mjukhet styrkan är olika för trav och galopp i varven?

Uppsuttet har jag svårt att fatta höger galopp. Men vänster är mycket lättare. Traven är svår uppsuttet i båda varven och det märks att det har mycket med styrka att göra då han orkar trava i början av ett pass.
Anledningen till att det är olika varv i de olika gångarterna hänger ihop med vilket som är det svaga bakbenet. I din hästs fall är det vänster bak som är "sämst".

Hur länge rider du och hur ofta?
Förlåt missade detta inlägg!

Det är lite olika hur länge jag rider. Men runt en halvtimme kanske. Sist kunde jag fatta högergaloppen bra. Då hade jag dagen innan löslongerat honom i båda varven och bet honom fatta galopp och efter några steg övergång trav. Nu rids han kanske två tre gånger i veckan. Löslongeras och promeneras, och då är det långa promenader runt 1 -1 1/2 timme i kuperad terräng.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 773
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar