Transportsäkerhet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 845
T

Tican

Jag erkänner - jag är livrädd. :crazy: Jag är bergsäker på att min hästs dagar kommer sluta i transporten, bara för att jag vill ut och plocka rosetter.

Min senaste fasa är att golvet i transporten ska lossna. Hjälphjälphjälp, jag riktigt ser det framför mig. :crazy:

Vi har en Värmlandsvagn (beiktigad och fräsch) från 2001 (tror jag det var). Hur högt når den på säkerhetsskalan? Vad mer än det grundläggande (lädergrimma osv) kan man göra för att minska risken? Och hur snabbt vågar ni köra med häst där bak?

Sv: Transportsäkerhet

Man ska ju kolla golvet ofta jag har själv en VV 2001 som vi kollar golvet på ca 2gr året när vi byter däck.
Dom ärväl okej men tycker själv att dom är för osäkra med många ställen att fastna på m.m :o
så därför köper jag mig nu en ny.

Man får max köra 80km/h med släp :smirk:

Jag var väl inte livrädd men ganska nervös när jag började åka med min häst eftersom jag till 99% åker ensam. Nu har jag åkt och åker fortfarande så pass mycket att det gått över...
Har en VV -04 och den är väl inte sämre än nåt annat...
Får köra 80km/h med släp men ibland blir det nog lite mer :smirk: eller mindre

Hur snabbt man FÅR och hur snabbt man KÖR är ju inte samma sak.

provåk släpet själv, kan vara nyttigt att förstå hur hästen har det när det ska parrera svängar osv. Sen är det faktiskt ganska kul också ;)
Ha benskydd och boots under transportskydden, om hästen tolererar det givetvis. Planera körningen så gott det går, mn kan ju aldrig hjälpa att det finns andra klantiga bilister, så planera därför alltid för med värsta!

Hur är hästen i trailern? Åk en lite kort sväng för att se hur han reagerar innan ni ger er ut på längre resor.

Är släpet besiktigat och fräscht så är nog risken ganska minimal att golvet plötsligt ska lossna! :cool:
När hästen åker på plan och rak motorväg spelar det knappast någon roll om man kör 60 eller 80, utan det är häftiga svängar och tempoväxlingar som är jobbiga. Vi brukar kunna hålla laglig hastighetsbegränsning när vi kör, men poppe står stadigt i trailern.
Eftersom han fortfarande travar in i släpet kan vi inte köra så uselt iaf :D

Senast ändrad av en moderator:

Åh, jag måste testa att åka i släpet :D

Liknande trådar

Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka