transportere hest på båt....

Haffe

Trådstartare
Skal ta inn en hest fra Tyskland. Da er vi jo nødt till å komme over litt vann. båtturen tar ung. 1 timme og man får ju inte vistas på ildekket denna timmen. Hur gör man? Går det bra att lämna hästen ensam denne timmen? Hva skal man tenke på? (Skal transporteres i en vanlig 2-hästars bilhenger.)

Sv: transportere hest på båt....

Kontakta det tilltänkta rederiet och prata med dom om det hela. Dom vet vad som gäller och vilka regler dom har. Du kan behöva checka in tidigare och få en bestämd parkeringsplats på båten. Vissa båtar har visst också egna boxar som man sår ställa sin häst i under resan.
Vissa rederier tillåter inte vissa typer av fordon som inte kan säkras med kättingar i båten vid dåligt väder. Däribland räknas bilar med släpvagnar (husvagnar, transporter o dyl).

De gånger jag har åkt med båt har hästarna stått kvar i släpet, med lite hö. Har det varit varmt har jag låtit bakre luckan vara öppen (den övre) Sen har jag gått ner och tittat till dem ibland.
I de fall hästen rest första gången så brukar jag vara kvar vid transporten när resan startar, och det har uppskattats av personalen på båten.
Normalt tycker jag inte hästarna verkar bryr sig så mkt av att åka båt. Vissa kan ju iof bli åksjuka, och då kan de bli riktigt dåliga, så kan man planera så är det ju bra att åka när det inte blåser för mkt.
Lycka till med båt resan.

giffan skrev:
De gånger jag har åkt med båt har hästarna stått kvar i släpet, med lite hö. Har det varit varmt har jag låtit bakre luckan vara öppen (den övre) Sen har jag gått ner och tittat till dem ibland.
I de fall hästen rest första gången så brukar jag vara kvar vid transporten när resan startar, och det har uppskattats av personalen på båten.
Normalt tycker jag inte hästarna verkar bryr sig så mkt av att åka båt. Vissa kan ju iof bli åksjuka, och då kan de bli riktigt dåliga, så kan man planera så är det ju bra att åka när det inte blåser för mkt.
Lycka till med båt resan.

Håller med föregående talare men tillägger att på så kort resa som 1 timme brukar jag inte gå ner o se till hästarna, MEN om du vill göra det så säger du till i informationen "Hej jag har en häst nere på bildäck och eftersom det är första gången den åker båt vill jag gå ner och kolla den om en halvtimme, går det att ordna?" Tro mig jag har aldrig varit med om att dom nekar mig, en gång blev dom sura (men det var ca 3 på natten) fast dom följde mig snällt ner... Jag kollar alltid hästarna på färjeresor över 1,5 timme, det blir väldigt varmt nere på bildäck om det är trångt och det kan hända att hästarna svettas och är törstiga.

Observera också så som föregående talare redan har sagt, FRISK LUFT!! Öppna allt du vågar och häng inte hönät el liknande framför mulen på hästen utan häng upp det i ett hörn, inte framför friskluftsintaget.

Jag har aldrig frågat, har bara gått ner och det är aldrig någon som stoppat mig heller.
Jag brukar vara försiktig med att öppna dörren i fram, (är rädd att de vill ta sig ut) Men sen beror det ju helt på hur hästen är. Vet att många ridhästar är ganska vana att stå på transporten, medans vissa inte står längre än den tiden transporten rullar.

Haffe skrev:
Skal ta inn en hest fra Tyskland. Da er vi jo nødt till å komme over litt vann. båtturen tar ung. 1 timme og man får ju inte vistas på ildekket denna timmen. Hur gör man? Går det bra att lämna hästen ensam denne timmen? Hva skal man tenke på? (Skal transporteres i en vanlig 2-hästars bilhenger.)

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

SJÄLVKLART, får du vistas hela resan över till fastlandet, du åker med djur. Jag har plockat hem så många hästar ifrån Tyskland och det har aldrig varit några problem. Men vill du inte så kan du köra landvägen Tyskland - Danmark och åka över de två broarna.
Lotta

TACK alle sammen! Da fikk jeg jo litt å tenke på! Så har dere lugnat ner en bekymret sjel! :angel:

Haffe skrev:
TACK alle sammen! Da fikk jeg jo litt å tenke på! Så har dere lugnat ner en bekymret sjel! :angel:
Beror på hästen. Är den kolugn?
Inte? Mitt tips är då att stanna där nere hela resan. Det brukar vara bilar som larmar hela tiden (speciellt nya volvo!) och det kan stressa hästarna när det tutar.
Vi har urlastning fram så den övre framluckan brukar vi ha öppen.
Annars är det väl kanske att hästarna kan bli oroliga av allt pysande, av alla lastbilar runt om.

Rödby-Puttgarden tillåter att man är nere hela tiden. Där är öppet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 405
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama