Transportera ohanterade hästar

gadriel

Trådstartare
Jag och en vän ska köpa två hästar som är närmast ohanterade och finns ca 4 mil från oss. Vi funderar hur vi ska få hem dom på ett säkert sätt utan att hästarna stressas för mycket.

Vi känner inte att vi kan göra någon bra lastträning hos nuvarande ägare då vi inte har lång tid på oss och vi vill inte heller sabba det lilla förtroende dom har för folk genom att gå för fort fram.

Vad tror ni om att anlita en djurtransportör? De är ju iaf vana vid ohanterade kreatur och bör väl även ha rejäla lastbilar för att frakta så starka djur. Borde det inte funka bra med ohanterade hästar också? Någon med erfarenhet?

Eller ska vi försöka få in dom i tom transport och ha dom lösa i transporten, känns bara inte särskilt stabilt. Att binda fast så ohanterade hästar i en transport känns inte heller säkert.

Tacksam för råd...

Sv: Transportera ohanterade hästar

Hejsan!! Jag köpte min häst förra hösten och hon var helt ohanterad.( hade inte ens haft grimma på sig) Tyvärr så skulle jag åka lite längre 20mil skulle vi. :) vi gjorde så att vi drogade henne och hade henne lös i transporten. så gjorde vi.

Hoppas de löser sig för er!

Har hittat en jätteduktig tjej som kör slaktbil så hon har sagt att hon kan hjälpa oss :) Hon skulle ta en eller två av sina egna hästar och ställa längst in för det skulle bli lite tryggare för dom.

Har köpt föl (vilda från kullarna i Wales) och de har helt sonika drivits in i vår lastbil.
Sen har vi backat upp lastbilen mot stallet för att kunna driva in dem i en box.

Minimalt med stress för dem så kan man börja jobba med att tämja dem när de väl är hemma i sitt nya stall.

Har även köpt ett par ohanterade ston på auktion. (Wales igen)
Tack vara orädda människor som lyckas rugbytackla hästarna har vi fått på grimmor och långa grimskaft på dessa. Även om de inte kan ledas så kan de iallafall fösas in i lastbil och sen är det enklare att tämja dem hemma.

Har de aldrig haft grimma och inte är vana att bindas upp så transportera dem lösa. Men inte i vanlig transport! Det ska vara lastbil med boxar.

Kontakta transportörer om ni ej har egen lastbil. :)

Jag köpte 4 ohanterade unghästar, C-D-ponnyer, 3-4 år för 2 år sedan, hade grimma på men ej ledbara eller ens "klapp" bara. Vi anlitade en travmänniska med stor hästbuss, sedan föste dom på hästarna i en gång in i bussen och de stod lösa i boxar. Väl hemma gjorde vi en staket-gång in i lösdriften och sedan började ARBETET:laugh:. Det tog lång tid att vänja dom men alla blev fantastiska ponnyer med tiden.:D
Absolut inte vanlig häst-transport tycker jag, bussen åker stadigare och är stabilare.
Lycka till!

Se om ni kan låna ihop lite grindar också, den sorten man använder till nötkreatur. Då kan ni bara fösa dem på bilen, och så kan de stå lösa i varsitt fack. Och så gör ni likadant på andra hållet, in i stallet.

Jag och en vän ska köpa två hästar som är närmast ohanterade och finns ca 4 mil från oss. Vi funderar hur vi ska få hem dom på ett säkert sätt utan att hästarna stressas för mycket.

Vi känner inte att vi kan göra någon bra lastträning hos nuvarande ägare då vi inte har lång tid på oss och vi vill inte heller sabba det lilla förtroende dom har för folk genom att gå för fort fram.

Vad tror ni om att anlita en djurtransportör? De är ju iaf vana vid ohanterade kreatur och bör väl även ha rejäla lastbilar för att frakta så starka djur. Borde det inte funka bra med ohanterade hästar också? Någon med erfarenhet?

Eller ska vi försöka få in dom i tom transport och ha dom lösa i transporten, känns bara inte särskilt stabilt. Att binda fast så ohanterade hästar i en transport känns inte heller säkert.

Tacksam för råd...

Jag hade absolut tagit en transpotör. Inte roligt om en häst får panik eller något händer då man kör. Bättre att lämna sådanna saker till kunnigt yrkesfolk.

Se om ni kan låna ihop lite grindar också, den sorten man använder till nötkreatur. Då kan ni bara fösa dem på bilen, och så kan de stå lösa i varsitt fack. Och så gör ni likadant på andra hållet, in i stallet.

Grindar har vi tänkt på. Vi har egna så det blir inga problem :) Dessutom har ägaren en rundcorall som han kan få in dom i så vi ska göra som en gång med grindar från rundcorallen till lastbilen, så det kommer nog gå ganska smidigt.

Det går att klappa dom och den ena går att leda hjälpligt vad jag förstår, jag kunde iaf hålla henne i grimman och det gick att lyfta framhovarna på henne så det blir nog inga problem att få dom till trevliga hästar bara man får hem dom och kan jobba med dom i lugn och ro.

Ska bli jättekul, jag som verkligen INTE räknat med en häst till men vad gör man när någon nästan skänker bort en så fin häst till mig och jag dessutom har både tid och plats för en till :angel:

Dåså, då ska det nog gå bra! Den som går att leda får väl föregå med gott exempel. ;)
Vad är det för häst?

Igår hämtade vi hästarna och det gick som en dans! ca 5 min för att lasta båda, väldigt smidigt :)

Det är två korsningar,pappan är nordsvensk/halvblod/apalosa (tror) och mamman ryskt varmblod. En hingst på 2 år och ett sto på 3 år (helsyskon). Stoet är mitt. :)

Jag köpte min häst ohanterad ifrån en lösdrift.
Jag vet inte riktigt hur dem fått in honom i stallet, men där stod han.
Vi backade till transporten så det var enda utvägen.
Detta är en klok häst, ingen häst som bara grips av panik.
En ohanterad häst är ju inte en felhanterad häst!
Han hade grimma på sig som dem lyckats få på av att tvinga fast
honom antaglien. Han var grymt huvudskygg någon månad.

En stod inne i transporten och lockade på honom med mat, samt höll ett av
dem väldigt långa grimskaften. Två starka män stod bakom och putade
på. Haha, det såg så jävla roligt ut. Till slut stod han inne i transporten,
han satt fast som vanligt nästan fast lite kortare. Resan hem tog fyra timmar
& det gick hur bra som helst.

Köpte min hos Jan-eric, skåne - nyhamnsläge.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 837
Senast: maddie202
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II