Sv: Transportera en häst från USA?
Jag har gjort det men det var tror jag ca 10 år sedan. I varje fall stod hästen länge i New York (ca 50 dygn) i avvaktan på en annan häst som skulle transporteras till Europa, de fick nämligen dela en containerbox (2-hästars) om man inte ville betala dubbelt dvs för en tom. Nu transporteras säkert flera hästar från USA till Europa än då. Hästen kom till Amsterdam och bussades sedan upp till Sverige där den fick stå i karantän i 14 dagar. Sen hämtade vi den i karantänen i Skåne. Nu är det säkert smidigare. Hela kalaset kostade då drygt 40.000SEK (dollarn låg då lågt i kurs, bara drygt 5:-) men det var det värt - OFF TOPIC det var en gammal kämpe som jag tidigare sålt till USA och som haft sin karriär där som dressyrhäst - jag fick honom gratis tillbaka mot transportkostnaderna. Amerikaner kan vara väldigt frikostiga. Han lever inte längre - frid över hans minne - men jag känner fortfarande stor tillfredställelse över att han fick komma hem och ha sin ålderdom hos mig och komma till Trapalanda under mitt överinseende.