Transportera en häst från USA?

C

CaliforniaSwed

Är det nån som har transporterat/importerat en häst från usa?

Lite råd behövs. Vad ska man tänka på? Hyr dyrt var det? Hur gick det till? Hur långt tid tog det? M.M....

:confused: :confused: :confused:

Sv: Transportera en häst från USA?

Just har pratat med en Dansk företag och fick lite info...

Fick ett pris från texas till amsterdam ca. $6500 USD plus 6% skatt på pris av häst och flyggkostnad i amsterdam. Inklusiv. 30 dagars qurentin. Sen om vi hämtar hästen där så spara vi mycket istället för att har hästen transporterad här av ett företag. Då måste man betala skatt på det med.

Och att importera en valack är dyare än en hingst/sto.

Fortfarande vill har mer info. Allt som ni kan tänker på...

Thanks!

Sv: Transportera en häst från USA?

Jag har gjort det men det var tror jag ca 10 år sedan. I varje fall stod hästen länge i New York (ca 50 dygn) i avvaktan på en annan häst som skulle transporteras till Europa, de fick nämligen dela en containerbox (2-hästars) om man inte ville betala dubbelt dvs för en tom. Nu transporteras säkert flera hästar från USA till Europa än då. Hästen kom till Amsterdam och bussades sedan upp till Sverige där den fick stå i karantän i 14 dagar. Sen hämtade vi den i karantänen i Skåne. Nu är det säkert smidigare. Hela kalaset kostade då drygt 40.000SEK (dollarn låg då lågt i kurs, bara drygt 5:-) men det var det värt - OFF TOPIC det var en gammal kämpe som jag tidigare sålt till USA och som haft sin karriär där som dressyrhäst - jag fick honom gratis tillbaka mot transportkostnaderna. Amerikaner kan vara väldigt frikostiga. Han lever inte längre - frid över hans minne - men jag känner fortfarande stor tillfredställelse över att han fick komma hem och ha sin ålderdom hos mig och komma till Trapalanda under mitt överinseende.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
714
Senast: Red_Chili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka