M

mai

På fredag ska jag transportera en häst i ca 2 timmar, e de nått mer än att atanna då och då för att ge vatten och kolla hästen så den har det bra?

Sv: transport

Två timmar är en kort resa som du inte behöver bekymra dej över, bara att åka. Stoppa bomull i öronen på hästen så slipper den lite buller. Du kan ju stanna o kolla nån gång om det känns bättre för dej. Kom bara ihåg att köra med insidan av huvudet, inga tvärbromsningar, accelerationer eller tvära svängar.

Tack, ska påminns pappa när vi hämta transporten att han ska öva lite :D
bomull bra ide!
Jag ska stanna och bjuda på lite vatten då och då så den inte blir astörtig där bak.
när man kommer fram ska man leda runt hästen lite så den får sträcka på sejj,
men första dan då ska man bara ta en promenad och så eller kan man ta en kort skritttur?

Den ska till ett nytt stall så du vet.

Precis som *Bill* skriver är två timmars transport inget som kräver att du vattnar hästen. Men vill du så gör det, tror knappast hästen dricker. Bra att leda hästen lite när ni kommit fram, jag tycker själv att det är bra om hästen får gå i en mindre hage en stund efter att den kommit till ett nytt ställe.
Vill du ta en skrittur så gör det, jag hade inte gjort det eftersom hästen kanske reagerar helt annorlunda på det nya stället. Men du känner din häst bäst själv.
Lycka till!

Tror inte heller du behöver vattna på den korta resan. Vilket är bäst nu på sommartid att åka med övre luckan öppen för luft eller ha den stängd för att minska ljud ?

Att åka med luckan stängd eftersom ventilationen i finkan är byggd att fungera bäst då...

Jenny

två timmar är en kort resa.
vi brukar ju åka 2-3 timmar till tävling, leda en stund, rida 2-3 klasser och åka hem igen samma dag!
så nog är det lungt. jag tror personligen att det oroar hästen mer om man stannar stup i kvarten än om man åker non-stop.

sen att det är ett nytt stall är ju anledning att låta hästen ta det lungt nån dag, men just transporten är ingen fara.

ja tänkte stanna en gång så den får vatten och så vi får sträcka på benen men luckan ska vara stängd så det visste ja redan

mai skrev:
På fredag ska jag transportera en häst i ca 2 timmar, e de nått mer än att atanna då och då för att ge vatten och kolla hästen så den har det bra?

2 timmar är så kort att du inte ens behöver stanna, det kan istället bara göra hästen mer orolig.

Jag gjorde en 12-timmars resa med häst i höstas och då krävdes det lite mer. Jag stannade och tog ut hästen 1 gång för en promenad (ca 15 minuter) på ett ställe som jag visste var lämpligt. I övrigt stannades ett par gånger för att kolla läget, ge vatten och fylla på lite hö.

Men det gick superbra med den hästen iaf, även om den transportlängden inte är att rekommendera om man kan undvika...

okejj, eftersom jag aldig transporterad förut och va lite osäker men jag ska stanna en gång eftersom jag är osäker på exekt hur lång tid det 2- 2,5 timmar å vi e framme 9 på kvällen

Använd bara "insidan" när du kör så går det bra, både för dej o hästen! Lycka till på premiärturen!

Ska inte säga T-ordet betyder otur..
men ****
jadå ska tjata på pappa att han ska "övningsköra" på vägen till stallet
men de elite coolt han får köra allt, han kan köra buss me släp så de går nog bra :D:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama