Transport/Hästlastbil

M

Mobby

Hej på er!

Nu undrar jag en sak här...
det är så att vi ska trasportera en häst ca 100mil enkel väg och undrar då om det är så stor skillnad för hästen att stå på en transport* kontra en B-korts hästlastbil?

(*Transporten är isf en fräch, stadig boggivagn som är extra bred och hög.)

Sv: Transport/Hästlastbil

Dels får du köra snabbera med lastbilen (alltså 90/110 km/h om det är hastighetsbegränsningen), dels är komforten normalt mycket högre för hästen i lastbilen.

Jo, jag antar att det är så att hästen åker bättre, men undrade just om det är så att det skiljer mycket mellan en stadig transport och en B-kortslastbil?
Att det skiljer mycket att åka i en stor lastbil mot en transport förstår jag, men... är det lika stor skillnad på ovanstående transportsätt???

Problemet är ju bara det att jag inte har någon lastbil och vet inte hur jag ska lyckas få tag på någon att hyra!!!! :confused:

:cool:

Jo, det är generellt sett stor komfortskillnad. Men det beror ju också på transporten och lastbilen.

anlita en hästtransportör! :) Det är nog bra mycket billigare och mer tidsbesparande plus att hästen åker lastbil med andra hästar :)

Ang. att anlita en "hästtransportör" så fungerar inte det vad gäller tidpunkt då hon kan resa... annars hade det varit ett alternativ, då hade dock problemet att transportera oss två människor kvarstått!

:crazy:

hihi ni kanske också kan få åka med i lastbilen, det blir nog uppskattat sällskap ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 403
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka