Transport av häst

Z

zorro33

Det är så att jag aldrig lärt mig hur man lastar en häst, och skulle gärna vilja lära mig lite mer om det!
Hur binder man hästen i den främre bommen om man inte har ett "transportgrimskaft" utan bara ett vanligt?
Gör man någon speciell säkerhetsknut?
Tacksam för svar!!;)

Sv: Transport av häst

Man ska ALDRIG ALDRIG binda i bommen! :mad:

Bommen är till för hästen att ta stöd med bogen mot. Om du måste tvärbromsa och hästen kastas fram mot bommen, fastbunden i den, kan den i värsta fall bryta nacken.

Man binder i ringen framme i släpet, då kan hästen röra huvudet fritt för att balansera, det är heller ingen fara för ryck i huvudet vid inbromsningar.

Man kan väl eventuellt binda också i ringen på sidan, ovanför bommen. Det gör jag oftast som extra säkerhet om jag kör med bredåkande häst med sned/ingen mellanvägg, så den inte ska få för sig att vända sig om i släpet.

Angående säkerhetsknut så är det samma som man använder annars.

Ha också alltid med kniv ifall du måste ha loss hästen snabbt.

Okej, tack så mkt för ditt svar! Det gjorde mig mer klok på det här med transportering!:bow:

Oj.. Nu fick också lära mig nått nytt.. Har aldrig hört att man inte ska binda i bommen.:( Vi har ingen ring framme i transporten, bara en på sidan men den är jätte liten så man får inte igenom grimskaftet i det. Kan man byta ut ringen till än störe?:confused:

Har alltid bundit i bommen utan problem!
Även om de har hänt saker så har de aldrig varit något problem, de är väll upp till var o en vart man binder upp hästen :grin: Men ja fattar piken "om" de skulle hända nått så har du rätt:angel:

Har alltid bundit i bommen utan problem!
Även om de har hänt saker så har de aldrig varit något problem, de är väll upp till var o en vart man binder upp hästen :grin: Men ja fattar piken "om" de skulle hända nått så har du rätt:angel:

visst är det upp till var och en hur man vill binda upp sin häst!
men man bör tänka ett steg längre när man gör något och tänka: "vad kan hända? vad händer med hästen om det händer? hur reagerar hästen då? hur gör vi det bäst för hästen säkerhet om det skulle inträffa något?"

sen finns det ju vissa regler och lagar som säger att levande djur ska vara uppbunda på så sätt att rörelsefrihet dämpas. alltså måste den sitta såpass fast att den tex inta kan vända eller hoppa över bommen, men för den sakens skull ska man inte binda så tajt att den inte kan balansera sig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III