Transport av häst

S

Sannaaaa

Min häst har inte åkt transport på 7 år. Hon är svår att lasta och det är som sagt väldigt sällan hon åker. Jag ska sälja henne men har ingen aning om hur långt hon skulle orka stå i en transport? Någon som har några råd? Hon är 19 år.

Sv: Transport av häst

Börja träna på lastning och på att åka korta sträckor... Nu! Klart att en ev. köpare kan förstå att hästen i fråga inte åkt så mycket transport tidigare, men det är ju alltid ett plus om den kan det. För hästens egen del känns det säkrare och blir mindre stressad om den känner igen något (som typ en transport) och ska åka långt. Detta speciellt om den får nya ägare som den inte känner.

Alltså du reducerar ett stressmoment genom att lära hästen åka transport.

Nu har jag iof. inga konkreta tips, men det kanske någon annan här har...

Sv: Transport av häst

Min häst var inte mycket lasttränad när jag köpte henne.
Jag har provat det mesta och jag tycker att rep fungerar bäst, för då styr man hästen rakt in så att den inte kan springa på sidorna och göra sig illa. Använd ABSOLUT INTE spö!!! Jag såg detta en gång på en tävling och det slutade med att hästen blev så fruktansvärt stressad att den gick ner på knä på lastluckan. Många försöker slå in hästarna i transporten och det går inte.

Det viktiga är att hästen går in när DU vill inte när den SJÄLV vill. Det har man som hästägare mycket glädje av i framtiden. Använd transportskydd när du lasttränar de första gångerna för att minska avtrampade hovväggar etc.

En häst kan får åka 6 timmar i transport tror jag att det är. Om man ska åka längre måste man ta en liten paus. Om hästen inte är van så kan man ju åka korta stunder samt vara med i transporten under första åkturen för att lugna den om den skulle bli orolig.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama