Transport av föl...

M

Mobby

Hur gör ni när ni transporterar era föl och ston? :confused:

Ska åka med stoet och fölet ca 15mil.

Stoet får såklart stå bunden i bommen framför henne, och mellanväggen tas bort...
Men sen då??
Ska bommarna på båda sidor vara kvar?
Kan inte fölis hamna framför bommarna då?
Ska man ha något framför bommarna?

Sv: Transport av föl...

Du kan lägga halmbalar framför bommarna om du vill, och bommarna skall vara kvar(stabilitet för släpet)
Se bara till att framdörren inte går att öppna, och övre baklämmen skall vara stängd...halma gärna mycket.

1000 tack! :bow:

Har transporten ströad med spån, och har ingen halm... :crazy:
Men det borde väl funka lika bra med höbalar framför bommen? :confused:

Har alltid bakluckan stängd när jag transporterar hästar och jag har nyckel till framdörren... :)

Mobby skrev:
1000 tack! :bow:

Har transporten ströad med spån, och har ingen halm... :crazy:
Men det borde väl funka lika bra med höbalar framför bommen? :confused:

Har alltid bakluckan stängd när jag transporterar hästar och jag har nyckel till framdörren... :)

Det går lika bra med hö...."risken" är ju bara att märren lyfter balarna om hon är sugen på fika :rofl:

Jag tar bort mellanväggen och har stoet bundet i frambommen. Inget framför bommen. Det är inte hela världen om fölet kommer framför där. Bara det är galler för fönstret och man tar bort snöret så att framdörren inte kan öppnas inifrån. Som sagts hela bakdörren stängd så att inte fölet får för sig att försöka hoppa ut.
Mycket strö som redan sagts. Tänk på vid lastning att ta in fölet först. Låt en person stå och hålla fast fölet i ett hörn medan mamma går på. Om stoet går på först kan hon bli orolig och försöka gå ut igen efter sitt föl och därmed skada både människa och föl bakom sig. Likaså lasta ur mor först. Hoppas det går bra.
Så lite som möjligt förutom mor och föl i transporten tror jag på. Halmbalar kan fölet fastna över och mellanväggen likaså.
Hälsning Maja

Dum fråga kanske, men finns det ingen chans att stoet av misstag trampar på fölet under resan? Om hon skulle tappa balansen eller så?

Jovisst, men den risken finns ju alltid, även när de är lösa i hagen. Med gott om plats, utan mellanvägg så kan stoet bredda benen ordentligt och ställa sig stadigt. Mamman kommer alltid att göra sitt yttersta för att inte trampa på sitt föl. Och så gäller det så klart att köra så försiktigt som om man har ett fullt glas vatten bak i kärran som inte får spilla. :D
Hälsning Maja

Jo, visst hade det räckt med ett inlägg...
Men jag var i snabbt behov av svar och tänkte då att chansen var större att få svar om frågan låg i dessa två forum...
Kanske fel av mej, förlåt mej hanna_shetland!!
Men hur som helst så fick jag iaf fler svar snabbt i de olika forumen - ska inte göra om dumheten!!

Haha - ingen fara... :D

Finns dom som lägger in på betydligt fler än på två ställen :smirk: Hoppas du fick svar på frågorna i alla fall.

När min fölis var liten åkte vi till djursjukhus ett flertal ggr och det är ca 10 mil dit, då körde jag alltid med mellanvägg. Mamman bunden som vanligt på ena sidan. Fölis lös med mkt halm på sin sida + att jag lade höbalar längst fram fullt ända upp till bommen. Det fungerade jättebra.

Efter ett par resor gick fölis in självmant(innan vi hann lasta mamman) i transporten, och det är fortfarande en väldigt lättlastad häst 2 år gammal. Så jag tror att det var en lugnt och behaglig upplevelse för henne alla resor vi gjorde när hon var liten.

Jag kör alltid med bara bom där framme, det spelar ju inte så stor roll om fölis hamnar framför den har den tagit sig under gör det ju alltid att gå tillbaka.
Men oftast så står hon snällt vid sidan av mamma. (men alltid baklänges)

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Teilani
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama