"tränsa av" unghäst

B

BabieBus

Vet en unghäst som är svår att tränsa av , då den när man ska spänna upp tränset försöker klia sig mot allt som finns/trycka mot händerna som ska knäppa upp spännena. När tränset sen är av, så försöker hon klia sig, eller drar iväg med huvudet så man inte får på grimman, utan man får jaga henne.
Brukar daska till med handen då hon kliar sig så hon tar bort huvudet, men så fort man ska knäppa loss spännena och är där med händerna börjar hon igen.
Någon som har något tips på hur man kan få henne att sluta med detta, för när man går med henne eller gör något annat så kliar hon isg aldrig, utan det är bara vid skedet då man ska ta av tränset.
Någon?:bow:

Sv: "tränsa av" unghäst

ja du det är nog inte bara unghästar som gärna vill klia sig, och bli av med svetten under nosgrimman ;) hade en nordis dam som alltid ville klir sig helst mot mej när jag hoppade av, jag bara vände bort hennes huvud, och det blev bättre, men helt borta det var det aldrig.. sen när jag gick in i stallet så se till att hon inte har något att klia sig emot, jag brukade alltid knäppa upp remmarna när det var fritt så att säga, det fanns inget att klia på.. och det med att det är svårt att få på grimman, gör som man gör på ridskolan :idea: ta grimman över halsen så är det lätt att få på den.. Hoppas du förstår vad jag menar, och hoppas ni kommer tillrätta med problemet! Lycka till

Jag brukar börja med att "trä" av tränset över öronen och sedan hålla kvar i den positionen, bettet är kvar i munnen. Jag håller tränset tills hästen har huvudet i den position jag önskar för att tränsa av helt och hållet, släppa ur bettet.
På det sättet får jag hästens huvud i den position jag önskar vid avtränsning.
Jag gör likadant när jag tränsar på, håller nackdelen med höger hand, tills jag har hästens huvud lågt och vänt mot mig innan jag ber hästen ta bettet.

jag tycker inte att du ska daska till med handen som du skriver för att få hästen att sluta klia. Bättre att putta bort, eller alltså vända bort huvudet åt ett annat håll. Så slipper du få en häst som är huvudskygg.

Låt det ta tid att ta av tränset. Ta inte av förrän hästen står still, tills den beter sig så som du vill att den ska göra.

Att lägga grimman runt halsen kan vara farligt om du har en häst som drar iväg när du tar av tränset. Då tycker jag att du istället ska träna att ta av tränset antingen i boxen eller ha kvar grimmanunder som det var nån som skrev i tråden. Viktigaste när man håller på med unghästar är att det måste få ta tid.

Min häst har lärt sig att hon får klia sig mot mig så fort jag har tagit av tränset, inte före! Det tycker jag är ok. Om jag har fina kläder på mig lägger jag bara en handduk emellan! Vad gör man inte för sin häst!

Lycka till!

så gjorde min unghäst oxå,men han började göra det mindre och mindre och nu gör han det knappt alls :D när han gjorde det i början var det just när man skulle dra nackstycket över öronen som han började "gnida" huvvet mot händerna.När han började göra det väntade jag lite, och försökte igen,och fortsatte så tills han tillslut fattade att han inte fick av tränset om han inte stod still me huvvet:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: MimmiNO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar