Tranport utan mellanvägg?

F

FridaJ

Får man köra transport utan mellanväggen i? Rent lagligt alltså?

Sv: Tranport utan mellanvägg?

Tack för svar! Vilken tur! :) satt och läste en annan tråd här och blev tveksam.. Min pålla trampar sönder både mellanvägg och yttervägg om hon måste åka med mellanväggen i så jag ville bara få bekräftat att man inte går något olagligt!

Ja det får man :)
Vi kan inte åka nånstans om vi har mellanväggen "på plats",
pållan är bredåkare & får panik om hon inte kan stå jäääättebrett
med bakbenen ;)

Men hur gör ni med bommen bak? Den sitter ju fast i mellanväggen. Eller har ni frontlast kanske? Skulle också vilja lasta utan mellanvägg med det funkar ju inte, om han kastar sig ut och inte bommen är där...Förstår inte riktigt:confused:

Man kan ha en lång bom där hästen står och en kort på andra sidan så brukar det funka.

Vet inte om man kan beställa såna av släptillverkarna, jag iaf vet en som som gjorde egna. Har man kedjor bakom är det ju klart lättare att göra hembygge än om det är "riktiga" bommar.

hej!

min häst åker också brett, kan inte så annars, vi har kvar mellan vägen i trnasporten för att förhindra att hästen kan gå upp o ställa sig n'stan på sidan, mellan ägen gör det smalre frame vid bogen och öppnar upp störe vid bakdelen där dom flesta hästarna vill brädda sig, man får knya fast eller sätta fast mellan vägen i transpiortvägen på någe bra sätt, vi har iaf lyckats jätte bra, problemet e bara då bomen, men vi har en lång som vi sätter i stället, och så kan man juh ha kedja eller rep :)

Jag tycker kedja/rep är otäckt, risken finns också att om dom slänger sej så ryker kedjan eller repet ändå..
Oplastad kedja kanske fastnar i svansen också och vad händer då?

Antingen har jag bom eller inget alls. Inget alls är ju inte att rekomendera förståss.. Kör utan väggen i vid de tillfällena.

De gångerna jag har väggen i har vi en kort och en 3/4bom att använda.

När vi köpte transport fick vi med en lång bom just för att man skulle kunna köra utan mellanvägg.

Vi använder varken mellanvägg eller bom eller annat bakom hästrumpan. :)

LIA

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama