Träningstips tack! :)

Allobosia

Trådstartare
Gjorde förut en tråd om att jag precis hade skaffat en islandshäst (Sep -11).
Då ville jag ha råd och tips om bästa träning för att få en tjock islandshäst med 0 kondis i form. Nu har det ju gått ett par månader och han är inte tjock längre och han har även helt okej kondition.. Nu behöver jag tips om träning för att han ska få muskler..
Han sänker inte huvudet i traven och inte galoppen.. Tycker inte traven och galoppen känns stabil.. Traven blir allmänt skumpig, kanske för att jag måste driva på som en tok? I galoppen springer han på så fort som möjligt, förmodligen för att det inte är lika jobbigt. Skritten går han jätte fint i form men så fort man börjar trava flyger huvudet upp..
Jag klättrar med honom och tömkör för att få ner huvudet.. När man tömkör går han i form i traven men inte vid ridning... Finns det någon speciell träning man kan göra?

Bör ju tilläggas att han är en lat liten herre som tycker att paddocken är det tråkigaste som finns och därför blir det ibland att man ger upp för tidigt i träningen pga kramp i benen haha.. Uteritter däremot, där är det fullt ös som gäller..

Sv: Träningstips tack! :)

Håller också på att jobba ner huvudet på min häst. Rider med låg hand, och ger henne inte för lång tygel. Växlar mellan att ställa henne innåt och utåt, har henne nog ställd mer än rak, både för att hon skjuter ut en bog och för att få henne att inte köra upp nosen i vädret. Sedan är framåtbjudning A och O, men det behöver ju inte gå snabbt för det utan få hästen aktiv utan att rusa. Flytta henne sidleds och gör saker hela tiden men lugnt och sansat, inte bara rida med hästen rakställd och rakt fram. Lite tips från mig, säger inte att det är funkar för dig, men det går sakta men säkert bättre och bättre för mig....inga "quick fix" för mig för då knäcker hon bara av istället.....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 511
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 863
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka