Träningstillägg

S

Sirisiri

Hur många % träningstillägg anser ni att 2 vilodagar, 2 dressyrpass, 1 pass markarbete/lättare hoppning och 2 uteritter per vecka är? Vid dressyr/markarbete/hoppning rids hästen ordentligt i ca en timme. Även uteritterna är ca en timme, men mest skritt i skogen med lite trav och galopp. Jag har räknat på 20% tidigare, är det för lite?

Det går inte att svara på med hjälp av procent.

Man får helt enkelt titta på hästens hull (över revbenen) och muskler (överlinjen) och öka/minska MJ och/eller protein utifrån det.

mvh Jessica

Är det bara att acceptera då att hästen ÄR slö vissa dagar? Har sett foderstatsberäkningar i hans pärm som följde med från förra ägaren. Då har han legat uppemot 80 MJ och hon red ungefär som jag. Nu får han ca 67 MJ och han kunde gott gå ner ett par kg till... Men jag vill ha lite mer power i hästen... Knepigt det där...

Har du funderat på varför han är slö vissa dagar? Kan han ha träningsvärk? Ont av någon annan anledning?

Har du möjlighet att fråga förra ägaren om hur han var i temperamentet när h*n hade hästen?

Min häst har också haft olika dagar vad gäller pigghet, men det har visat sig bero på en skada i hans kors. Han hade antagligen svårare att röra sig vissa dagar och då kändes han slö. Han är under behandling just nu och jag känner att han tar för sig mer i ridningen.

Ger du honom havre? Bara några hundra gr kan pigga upp vissa hästar. Det skadar inte att prova.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama