Träningsskador!

Sv: Träningsskador!

Vad menar du för skador??Att hästen kan bli sjuk av att ridas elr vad?

ojoj... det finns ju en hel uppsjö! ..överanstängningar,vrickningar,förslitningar, senskador, sned belastade hovar,rygg osv,förskjutningar, osv osv osv osv. Har hästen exteriöra fel eller rids fel blir det ju ännu mer..menar du nån spec skada vid nån spec typ av ridning/träning eller?

Något jag märker på ridskolehästarna är att de får väldigt mycket senskador, förmodligen för att de inte arbetas i rätt from av så många elever, och går ofta med inspänningar eller gummisnodd, vilket inte får hästen i en ärlig form, utan tvingar hästen att gå med sänkt huvud. :mad:

Många ridskolehästar går ju också alla eller de flesta av sina arbetspass i ridhus med mjukt underlag, och det anses ju ge fler senskador än hårdare underlag.

Dels finns det ju "olyckshändelseskador", dvs hästen snubblar, landar fel efter ett hinder, vrickar sig osv., och så finns det ju (fel-)belastningsskador, dvs hästen får ont i ryggen av en sadel som inte passar, får kotledsinflammation av att ständigt gå på framdelen osv osv.

Finns även andra problem som tex överträningssymptom och hjärtmuskelinflammation.

Hovbensfrakturer, griffelbensfrakturer, muskelspänningar, överbelastning av olika leder (ledinflammationer), tandproblem, nackbesvär, artros, balltramp, sårskador, "skalpning",olika typer av senskador, utrustningsskav/felanvänd utrustning, "sprängning" (näsblod vid överansträning) mm mm.

hm. kan någon berätta mer om överansträngningsskadorna?
om en häst blir överansträngd, och ställer sig som att den ska kissa men gör det inte utan bara står där?
(det gjorde en ridskolehäst, som blev utdömd, fast den blev frisk när den hade fått vila ett par veckor i ett annat stall. nu blir den nog dödad:(:(:( )

Jag har då aldrig sett en överansträng häst göra på det viset, inte med de överansträngningsskador jag sett. Hjärtmuskelinflammation ger en häst som aldrig kan prestera på topp, trött i förtid, men kan verka helt normal tills det handlar om att ta ut sig det sista. Överträningssymptom ger liknande effekt, förutom att det är ett permanent fel, för dålig syresättning till musklerna.
Sprängning ger ju en trött häst som av ansträngningen börjar blöda näsblod, men inte så dramatiskt annars.

Sen finns det ju dom hästar som kan utveckla andra typer av hjärtproblem tex till följd av träning med virus i kroppen. Dom kan svimma av och lite annat.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
350
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka