Träningsschema?

Marina_s70

Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur ni lägger upp ett schema för era hästar! Min är 4år och vill ha lite tips hur jag ska lägga upp ett bra schema för han. Vi ska börja tävla hoppning nu i år. Blir väldigt glad för många fina tips! :D

Sv: Träningsschema?

Har själv en 5 åring (fullblod) blir 6 det här året. Och vi kör väl lite efter regeln 5år, 5 dagars ridning. Så här ser det ut ungefär banan två ggr/veckan, tömkörning 1 dag, 2 dagar ut i skogen och sen antingen 2 vilodagar lr 1 vilodag och 1 dag med en skrittur. Lägger inte dagarna vi rider på banan efter varandra, utan minst 1 dag i mellan, men ofta mer för att musklerna ska hinna vila upp sig. Brukar även försöka lägga in en viloperido på ca 4 dagar ibland, så dom verkligen får vila musklerna.

min fyraåring blir fem nu i år. ridigt henne ungefär 4 dgr i veckan, ibland mer ibland mindre beroende på hur hon känns. försökt variera mkt ute, inne, olika banor, osv. tömmkört, longerat, promenerat. man får anpassa efter hästens behov.

Nu vet jag inte vad din häst är av för ras, men just därför börjar jag med lite tumregler:
En kallblodig häst växer långsammare än andra, och bör också få mer tid på sig att ridas in och tränas mindre intensivt just för att undvika skada och för mycket träningsvärk.
Någon ovanför här hade regeln en dags ridning för varje år, vilket kan vara en vettig tanke. Tänk på att variera arbetet, och lägg in alla sorters jobb, även de dagar du inte rider behöver hästen aktiveras. tömkörning, longering, horsemanshipträning och lufsa i skogen-dagar kombineras med lätt markarbetsträning över bommar någon till ett par ggr/vecka och dressyr och form tränar man en eller ett par dagar per vecka, inte flera dagar i följd dock.
Ett exempel på hur Hera jobbade var:
MÅ: Skrittur i skogen med inslag av backträning, upp och ner i naturbackar i lätt sits. totalt ca 60-75 minuters ridning.
TI: Longering över bommar med inspänning som lättades på efter hand under passet som varade i ca 20-25 minuter.
ON: Horsemanshipdag. Vi tränade alla sorters hantering; ledas, kontakt, lastning, transport, främmande miljöer, klippning, manryckning, benlindning, skoning, trafikträning vid hand, visning och så vidare, allt som inte gick under "ridning" gjordes på onsdagar.
TO: Dressyrträning:Ridvägar och tempoväxlingar för att lära henne lyssna och få kontroll, samt mjuka upp sidorna. Ca 60-90 minuter. Mycket skritt.
FR: Uteritt med kompisar på skogsstigar och gärden i området. Ca 60 minuter.
LÖ: Hoppningsdag, första månaderna löshoppning, senare varannan gång uppsuttet och varannan gång avsuttet. Ca 10-15 min löshoppning och under ryttare max 10 min hoppning och ca 40-45 min uppvärmning samt 15 min skritt. Stretchning efteråt samt lite massage.
Sö: Tömkörning 15-30 minuter plus stretchning ca 10 min. Mest av princip att inte låta henne vara oarbetad och för att gge henne chansen att stretcha efter gårdagens hoppning.

Sen beror det på vad man vill göra med sin häst, naturligtvis, och vilka förutsättningar man har. Är hästen sent utvecklad skulle jag hålla mig ur sadeln ca fyra dagar per vecka och jobba hästen från marken istället, för att bygga upp muskulaturen sakta men säkert. Mycket utevistelse i kuperad terräng och med några kompisar gör mycket, och har man det tillgängligt får man mycket gratis.
Mvh
Jessica

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka