Sv: Träningsschema?
Nu vet jag inte vad din häst är av för ras, men just därför börjar jag med lite tumregler:
En kallblodig häst växer långsammare än andra, och bör också få mer tid på sig att ridas in och tränas mindre intensivt just för att undvika skada och för mycket träningsvärk.
Någon ovanför här hade regeln en dags ridning för varje år, vilket kan vara en vettig tanke. Tänk på att variera arbetet, och lägg in alla sorters jobb, även de dagar du inte rider behöver hästen aktiveras. tömkörning, longering, horsemanshipträning och lufsa i skogen-dagar kombineras med lätt markarbetsträning över bommar någon till ett par ggr/vecka och dressyr och form tränar man en eller ett par dagar per vecka, inte flera dagar i följd dock.
Ett exempel på hur Hera jobbade var:
MÅ: Skrittur i skogen med inslag av backträning, upp och ner i naturbackar i lätt sits. totalt ca 60-75 minuters ridning.
TI: Longering över bommar med inspänning som lättades på efter hand under passet som varade i ca 20-25 minuter.
ON: Horsemanshipdag. Vi tränade alla sorters hantering; ledas, kontakt, lastning, transport, främmande miljöer, klippning, manryckning, benlindning, skoning, trafikträning vid hand, visning och så vidare, allt som inte gick under "ridning" gjordes på onsdagar.
TO: Dressyrträning:Ridvägar och tempoväxlingar för att lära henne lyssna och få kontroll, samt mjuka upp sidorna. Ca 60-90 minuter. Mycket skritt.
FR: Uteritt med kompisar på skogsstigar och gärden i området. Ca 60 minuter.
LÖ: Hoppningsdag, första månaderna löshoppning, senare varannan gång uppsuttet och varannan gång avsuttet. Ca 10-15 min löshoppning och under ryttare max 10 min hoppning och ca 40-45 min uppvärmning samt 15 min skritt. Stretchning efteråt samt lite massage.
Sö: Tömkörning 15-30 minuter plus stretchning ca 10 min. Mest av princip att inte låta henne vara oarbetad och för att gge henne chansen att stretcha efter gårdagens hoppning.
Sen beror det på vad man vill göra med sin häst, naturligtvis, och vilka förutsättningar man har. Är hästen sent utvecklad skulle jag hålla mig ur sadeln ca fyra dagar per vecka och jobba hästen från marken istället, för att bygga upp muskulaturen sakta men säkert. Mycket utevistelse i kuperad terräng och med några kompisar gör mycket, och har man det tillgängligt får man mycket gratis.
Mvh
Jessica