Träning och tävling!

Pinkilly

Trådstartare
Finns det något intresse att ha en tråd för oss som tränar för tävling? Jag saknar att ha någonstans att skriva om tankar och funderingar, få pepp och stöd kring min shettis Pippi som jag ska börja tävla i år. Min andra lilla huligan dryftas i inkörningstråden men vill gärna ha mer utbyte med er som tränar och tävlar också!

Jag har iaf bara tävlat några gånger och då med min mammas shettis men för ett tag sedan köpte jag Pippi som är 12 år och inkörd redan. Hon har dock ej tränats ur tävlingssynvinkel eller tävlats något. Vi ser fram emot en liten klubbtävling nästa helg som blir vår debut tillsammans och sedan håller jag på och kollar av hur terminen ser ut. Funderar på att åka på en lokal i början av Juni och är lite sugen att prova på maraton även fast jag inte varit så sugen på det förut, har bara tävlat dressyr och precision tidigare :D

Finns det några fler som vill hänga på i tråden?

Sv: Träning och tävling!

Tyvärr har jag ingen tävlingsklar ponny men jag väntar spänt på uppdatering om hur det går för er :D

Det är extrem "lågsäsong" i min träning just nu, så jag hänger på här och hoppas på inspiration!

Planen är i alla fall att försöka ge Pinkilly en match på precisionskörnings-klubbisen nästa helg ;) Sen, om jag lyckas trimma upp kondisen tillräckligt på ponnyerna, siktar vi på nationella tävlingar i juni och juli och sedan DM i september. Blir förhoppningsvis några fler klubbisar däremellan också.

Det är klart du ska prova maraton - det är ju det roligaste man kan göra med en häst (eller två!) :D

Min häst är just nu på "högsäsong". Bättre kondis än någonsin vid den här tiden på året. Känns jättebra!

Jag börjar med nationell lätt i år och hoppas gå över till nationell msv lite senare på säsongen. Det är i maraton vi saknat styrka och jag hoppas vi kommit en bit närmare det i år. Jag hoppar inte över förrän jag vet att vi klarar den styrkemässigt. Anledningen är, som jag känner det, att i dressyr och precision märker ju inte han någon skillnad på om det går bra eller dåligt, medan maraton känner han ju om han inte orkar. Vill ju inte dra ner självförtroendet.

Hihi jag kommer nog få en hård match! :-) Jag hoppas Pippi orkar ta sig runt mest :D Har ju varit så värdelöst underlag ute så vi har ju knappt kommit ut på nå längre svängar men nu jädrar! Sitter och laddar för att gå ut i höst-snöregn vädret som vi har nu burr...

Jag har en c-ponny, en fjording.....grå och himla gullig och duktig.:love:

I år tycker jag att det varit en bra vinter. Vi kör på vilket underlag som helst med fyra brodd. Lera (mjukt) är bra muskelträning och is (hårt) bra balansträning och bra för senor och ligament. Snö är bra flåsträning.

Det värsta är kylan tycker jag. Att sitta två timmar i en vagn i 20 minus är fruktansvärt! Förra året var INTE kul:(

Jag har inte haft Pippi skott så det har inte gått då det varit blankis. Jag har däremot nu införskaffat boots som jag kommer använda med brodd nästa vinter för att kunna hålla igång.

Vi tränar på för fullt som vanligt, mestadels själva men tränade för en tränare i mars och hoppas på att det blir av en träning för en annan tränare i maj.

Hade tänkt anmäla mig till en klubbtävling i precisionskörning i mitten av maj, även om det inte känns jätteroligt med precison så är det roligt att komma ut bland andra körekipage för att få lite rutin.
Vet inte riktigt vart jag kommer bo till hösten, men bor jag kvar där jag bor nu så ska jag försöka vara med på riktiga tävlingar i dressyr och precision då. Tänkte även försöka vara med och tävla i brukskörning då.

Innan bara varit med på klubbtävlingar och en riktig tävling förra året, så vi är inte så rutinerade ännu.

Har en kallblodstravare på 11 år som håller på att omskolas från travhäst till en vanlig körhäst.

Då förstår jag att det varit jobbigt i år om man inte har skott.

Det låter som du redan börjat förbereda för nästa vinter, det är bra.

Va tråkigt!

*kl*
Pippi var ute på en lite längre tur med sina nya boots igår. Dom sitter inte optimalt men sitter kvar iaf. Har provat att fylla ut dom lite mer och tycker att det verkar ha blivit bättre. Hon är lite öm på stenar efter verkning så jag måste ha boots för att hon ska kunna röra sig bra. Oxå måste hon ha det om vi ska tävla maraton om jag inte ska sko på henne :-D

pippi1-1.jpg

Sorry för lite trådkap, men måste fråga. Vad är det för boots du köpt?
Jag har letat och letat och letat men hittar inga i Isaks storlek, så tråkigt! Han har små hovar, minishettishovar. Vilken storlek har Pippi?

Det är cavallo simple boots. Hennes fötter är 10,5 cm långa ungefär och tyvärr lite bredare, det är det som gör att dom inte passar ultimat men jag hoppas att jag kan få till det endå!

*kl*

Pippi provade sin tävlingslook i helgen :D Min gubbe står jämt och skrattar åt mig när jag flätar och grejar men det är skoj ibland att se hur fin dom blir :love:

tvlingsfin.jpg

Tack för svar! Min har (om jag inte minns felt fel) ca 7-8 cm långa hovar och ca 6-7 cm breda. Helt omöjligt att hitta boots i den storleken :(

*kl*

Pippi och jag har varit ute och haft riktigt roligt idag :-) Vi tränade snäva svängar, precision och lite tempo :-) Oxå hittade vi två träd som vi kunde använda som maratonhinder :D Jag satt med ett stort leende hela tiden, gud så skoj det här är! :-)

Är sååå sugen på att tävla, på söndag smäller det. Tror att Pippi kommer tycka att det är jätteskoj!

En liten galoppfilm på Pippi :love:
http://www.facebook.com/video/video.php?v=3306916024432&saved

Oj vilken dag jag haft idag :) Började med panik igår kväll för jag fick punka på däcket på min vagn och det gick inte att laga! Som tur var så hade en annan kusk hos oss en vagn som hon kunde ta med som passade ganska bra.

Pippis tävlingsdebut idag var precision klubbtävling LB och LA. Hon har varit som en dröm idag, superduktig! Vi petade ner en boll i LB och var felfria med ett tidsfel i LA vilket resulterade i en andraplats samt vinst i vår klubblagserie som vi har med en annan klubb. :-) Så vi kom hem med en blå och en gul/blå :banana:

Supertaggad för träning och tävling nu! Vi kommer ha mycke roligt tillsammans Pippi och jag :-D

2012-04-22104425.jpg

20120422_2.jpg

20120422.jpg

2012-04-22132953.jpg

:love::love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 806
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 626
Avel - Har ingen aning om vart denna tråd passar in, moderatorn får gärna flytta - Är medryttare på en hoppstammad SWB valack, 12 år gammal...
2
Svar
23
· Visningar
4 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka