Tränigsråd

B

**BORTTAGEN**

Hej
Jag skulle vilja ha råd om tränig för att få upp konditionen på hästen och muskelbygg.
Är det nån som har några bra tips ?

Det beror ju en del på utgångsläget. Min pålla har stått ett tag nu för både hon och jag har varit skadade. Ska sättas igång innan jul och vi kommer att skritta mest i början, kuperad terräng i skogen så det blir en del klättring också.

Skritt är en jättebra gångart, både för kondition och för muskelbyggnad! ;)
Se till att hästen går fram ordentligt och inte går och såsar, och försök variera terrängen om det går, men vänta med hård klättring och sånt om hästen är väldigt otränad. Det beror ju helt på HUR otränad hästen är, men generellt sett är det klokt att börja i skritt och öka på mängden innan du ökar hastigheten.
När min häst hade varit skadad började jag med femton minuter skritt och ökade successivt upp till ungefär en timmes skritt innan jag började lägga in korta trav- och töltpass på ett par minuter åt gången. Om din häst är igång börjar du förstås på en lite högre nivå, men kom ihåg att det är nyttigt att skritta! :bow:

Longering och löslongering är kanon!!
Bra även för en trött ryttare!!

Longering skall aldrig utföras som ett sätt att grunda hästen på!!!Är nog bara till för trötta ryttare.

En bra grund är allsidig träning i friskt/mellan tempo.
Gärna klättring, galoppfattningar, och tempoväxlingar.

Skall du skritta i en timme, så skall tempot vara friskt, annars så gör det inget nytta alls.

Longering kan ju vara bra för muskelarbete, men man får tänka på att det kan slita rätt mkt på leder att springa i en cirkel, speciellt på en otränad häst. Däremot markarbete typ gå brevid hästen,eller tömkörning just för muskeluppbyggnad. Konditionsarbete handlar nog mer om att få upp pulsen och öka syreupptahgningsförmågan, och då är det ju frisk tempo i skritt eller andra gångarter som gäller. Precis som med männsikor antar jag att kombination av styrketräning och ren konditionsträning är det bästa.

Intervallträning är bra. På en mycket otränad häst handlar det, som flera redan skrivit, om att börja med rask skritt och att succesivt lägga in korta intervaller trav eller tölt med raska skrittpass där emellan. I takt med att hästen tränas upp kan man öka antalet intervaller och även tempot i intervallerna samt slutligen övergå till galoppintervaller. Det är viktigt att hela tiden vara uppmärksam på hästen så att man inte tar i för häftigt!

Skritten ska aldrig underskattas - det är den gångart då hästen använder flest muskler!

Det bästa sättet att ta reda på om träningen är lagom krävande för hästen är att ta pulsen på den. Genom att se hur lång tid det tar för hästen att återgå till normalpuls kan man bedöma om träningspasset varit för hårt, lagom eller t o m för lätt för att ha konditionshöjande effekt. Tyvärr minns jag nu inte på rak arm hur man skulle göra... skulle man vänta 10 min efter avslutat pass och sedan mäta pulsen...? Men någon annan vet säkert! Om inte annat borde du kunna lägga en tråd om det på Distans, för de måste ju vara experter på konditionsträning! :)

Kan tänka mej att man som på männsikor bör ha åtminstone tre värden.

1. Vilopuls
2.Pulsen direkt efter träningen
3 Pulsen med jämna mellanrum tills den gått ned till vilopuls igen.

Bra kondition brukar ju visa sej hur snabbt hästen kan återhämta sig till normalpuls efter ett pass.

Sen kan man ju skriva upp detta och sedan jämföra efter en tid och se om värdena har förbättrats. Det kan ju vara en bra måttstock tex efter en periods vila, för att veta hur hrt man kan rida.

Sedan vet inte jag vad som är normalt när det gäller hästar.Man kan ju också använda det sunda förnuftet och sakta av till skritt tex innan hästen blir för trött eller anfådd. Det är ju aldrig bra att trötta ut hästen varken fysiskt eller mentalt, då tappar den till slut gnistan.

Kan hålla med om att longering med lina på liten volt kan slita på en otränad och helt omusklad häst, men löslongering på en inte allt för liten volt tex dela av banan om den är 20X40 eller använd hela om man vill. Konditionen byggs, muskler byggs och dessutom träningen på böjt spår utan ryttare byggs upp. När man så kommit en bit i sin träning kan man rigga upp en sk "Eyolfurs-galoppvolt" där man rider hästen på helt lösa tyglar o med så lite skänkeldrivning som möjligt dvs med så liten störning som möjligt från ryttaren. Här lär sig hästen att bära sig själv och bygger bra med muskler.
Sen som ni andra svarat så är ju skritt i bra tempo, klättra i backar och galopper suveränt!
P.s Detta med longering/lina-volt kräver att hästen har en från början bra grundkondition och självklart är musklad som sig bör för en häst som ska tränas.
Lycka till!

Löslongering är en helt annan sak. :)
Det var longering jag kommenterade...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
590
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama