Träna upp balans på 3 åring

Sidekick

Trådstartare
Hej!

Jag har precis börjat inridningen på en treåriga halvblodskille, efter att jag precis har avslutat inridningen på min egna häst.

Dock hade jag aldrig "balans" problemet på min egna, men den här hästen som jag rider nu är väldigt obalanserad och har ingen koll på någonting.

Jag undrar då;
Hur tränar jag upp hans balans och bärighet bäst?
Under töm är han kanon! Inget problem då, utan det är när han hamnar under ryttare.
Självklart vet jag att det här är vanligt hos unghästar, men jag har då aldrig vart med om någon som är såhär extremt obalanserad.

Tacksam för tips!:bow:

Sv: Träna upp balans på 3 åring

Korta intensiva pass varvat med tömkörningsarbete ute i skog och mark. När jag red in min förra häst kändes det som att han varken hade någon hals eller bak, det var som att inte ha något varken framför sig eller bakom. Då gäller det att man själv har en stadig mellandel för att hjälpa dem att balansera upp sig och att man rider ordentligt framåt så att man hjälper dem att hitta sin framåtbjudning och att de ryms under sig.

Sv: Träna upp balans på 3 åring

Ut i skogen och rid och led för hand.Alltså inte på skogsvägen utan i skogen.

Sen behöver vissa individer längre tid på sig att hitta sin balans igen efter att ryttaren rubbat balansen.Vissa klarar det lätt medan andra behöver tid på sig.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 702
Senast: Raderad medlem 68338
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka