Träna på att vara ensam?

wtf

Trådstartare
Min foderhäst har enorma problem med att bli riden själv eller stå inne själv, vid ridning stressar hon upp sig och ropar konstant efter sin nya flock. Idag skulle jag börja vänja henne att vara själv inne också, ställde in henne med ca 2 kg hö, gick ut och rökte, hörde utifrån hur hon höll på att riva stället. Det visade sig att hon stegrar i boxen och försöker lägga upp hovarna på ca 2.20 meters höjd. Tyckte inte att jag kunde lämna henne pga skaderisken, men ena stallkompisen sa att jag skulle sitta uppe på gamla foderbordet som ligger i mitten av 8 boxar och läsa eller nåt, beredd med en sopkvast att ta till i värsta fall, om hon skulle lyckas kravla över med benen på den sidan ca 1.30-1.50 högt. Det lät väll som en bra idé, även om jag kanske tyckte att det lät lite barskt att sopa till hästen på bogen om hon skulle "kravla" sig över halvvägs... :crazy:

hur skulle ni ha gjort?
både i ridningen och stallet, kan tillägga att jag haft henne i ca 1½ vecka och har börjat gå med henne istället för att rida ("trafikfara").

Sv: Träna på att vara ensam?

Hejsan!
Jag har också haft min foderhäst kort tid, snart två veckor, och vi har lite av samma problem, även om det inte yttrar sig lika kraftigt som på din häst. Hur brukar hon vara annars, när hon har varit hos sin riktiga matte? KLarar hon att stå ensam då och att ridas ensam då? Min pålle ska utan problem kunna vara själv i alla lägen enligt ägaren men så här i starten på ett nytt ställe behöver hon känna sig trygg först och lära känna sina nya kompisar och sitt nya stall. Det går redan lite bättre än för en vecka sedan.

Jag tror helt enkelt att du får vänta ut henne. Låt henne vara med de andra hästarna eller i närheten av dem, en tid så här i början så att hon känner sig trygg. Acceptera att det är så en tid och vänj henne successivt vid att vara själv om ett tag. Jag har låtit dottern gå med sin häst brevid paddocken när jag ridit själv och efter en stund har dottern gått iväg ur synhåll för att sedan komma tillbaka efter ett par minuter så att min häst ser att kompisen kommer tillbaka. Samma sak när vi tar in dem. Jag tar in min häst först och så kommer dottern efter med sin någon minut efter, och det verkar vara rätt metod för oss iallafall för det går bättre och bättre.

Lycka till!

/Anna

Precis som Fialotta säger så har ju inte hästen fått så jättemycket tid på sig än, och det är mycket möjligt att det bara är en period av allmän osäkerhet hos hästen. Huruvida man ska "ge den mer tid", och kanske inte utsätta den för sådana situationer, eller gå på och tänka "den får lära sig", tycker jag att man får känna av på just den hästen. Om jag har haft en häst tex på tillridning eller hantering, eller kanske en egen häst som gjort så, så har jag hittills ställt in den i stallet, gjort i ordning den och ridit iväg. Struntat i att den har stått och stegrat sig och smågalopperat på gången, och när jag väl rider så ignorerar jag upprörda kommentarer och rider tills hästen suckar och blir tyst. Då berömmer jag och vänder.

Hej!
Tänk på att hästen är ett flockdjur, utan en flock blir den orolig och rädd.
Varför ska den stå ensam i stallet? Är det nödvändigt?
Ifall det inträffar när du håller på med den ( borstar, rider, kör, pysslar eller bara är i närheten) Beror det med största sannorlikhet på att du inte kompenserar den "riktiga" flocken. Då behöver du bygga upp ett fungerande ledarskap(en egen flock) baserad på förtroende, respekt och tillit. ( det bygger du inte upp genom att stänga in den och sopa till den när den följer sin instingt)
Vet du inte hur du ska gå till väga är mitt råd att ta hjälp av en bra nh-instruktör

wtf skrev:
Min foderhäst har enorma problem med att bli riden själv.

Är den ute och promenerar helt själv?? Hur kan den bli riden utan ryttare?? (hade den haft en ryttare vore den ju inte själv..)

hallon skrev:
Hej!
Tänk på att hästen är ett flockdjur, utan en flock blir den orolig och rädd.
Varför ska den stå ensam i stallet? Är det nödvändigt?
Ifall det inträffar när du håller på med den ( borstar, rider, kör, pysslar eller bara är i närheten) Beror det med största sannorlikhet på att du inte kompenserar den "riktiga" flocken. Då behöver du bygga upp ett fungerande ledarskap(en egen flock) baserad på förtroende, respekt och tillit. ( det bygger du inte upp genom att stänga in den och sopa till den när den följer sin instingt)
Vet du inte hur du ska gå till väga är mitt råd att ta hjälp av en bra nh-instruktör

Jag håller fulständigt med hallon :)

/Donald duck

"stall chefen", eller ja, min stallkompis hanterar sin häst enligt NH principerna. Hennes paint har varit iväg hos en jättebra tränare (samma som min pålla har varit hos), stallkompisens häst höll på precis som min och då vart metoden att stänga in hästen i boxen, tillslut inser ju hästen att den inte kommer nån vart och lugnar ner sig.

Min metod kommer att bli att jag ställer in hästen, sätter mig på foderbordet (utan kvast), pratar lugnande och har ytterdörrarna öppna, då kommer hon att kunna se flockledaren som har en mycket lugnande effekt på henne. Tror att det kan vara ett bra alternativ, första gången kommer att vara ca 15-30 min, beroende på hur hon är. jag tänker inte släppa ut henne när hon är som värst utan hon ska vara relativt lugn. annars kommer hon att lära sig att bråk=utgång.

Vi jobbar med ledarskapsövningar, vilket jag redan märker att hon är tryggare med mig. Jag märker det när hon står ensam i stallet när jag är med, borstar å pysslar.. står helt kolugn då.

och ja, det är nödvändigt att hon ska kunna stå själv.
tänk om hon skulle göra illa sig och bli ordinerad boxvila? kan inte precis kräva att nån av dom andra pållarna ska ha boxvila också.
Sen är det ganska omöjligt för mig att kunna rida ihop med någon annan annat än på helgerna, och det är ju mycket därför jag har en häst, för att jag ska kunna rida den.

Om vi ska utgå från hästens naturliga instinkter helt och hållet så ska man inte rida den eller ställa den i stall alls. Om man däremot vill hålla häst på ett för den så trevligt sätt som möjligt bör man lära den att kunna anpassa sig till ett liv med människan, och där ingår det faktiskt att kunna vara ensam. Jag fattar mig inte på folk som hela tiden accepterar dessa beteenden från sina hästar, det ena värre än det andra, och bara jamsar med. Är inte era hästar rent livsfarliga? Om de jämt får som de vill?

Till trådskaparen, din häst hade jag låtit hästen stå i sin box med hö, och pysslat i stallet utanför boxen, och gått ifrån kortare stunder, för att sen komma tillbaka. Eftersom den blir så upprörd att den nästan klättrar ut ur sin box.
Min egen fick lära sig på annat vis men hon vart aldrig så stressad som din, hon bara vandrade runt lite och gnäggade. Lät henne stå inne och hålla låda, likadant i hagen då jag tog in de andra före och lät henne vara kvar ytterligare en stund. Det tog ett par dagar sen var hon botad :)

kan du inte bara ta in och pyssla och bygga på er relation?
Hon behöver mer tid hon är ju ny i flocken....

imported_Dreamer skrev:
Om man däremot vill hålla häst på ett för den så trevligt sätt som möjligt bör man lära den att kunna anpassa sig till ett liv med människan, och där ingår det faktiskt att kunna vara ensam.
Varför inte försöka anpassa oss (hästens levnadsmiljö)till hästen? Det tycker jag är en skyldighet. (iaf så gott man kan)
Sen om hästen blir skadad och måste ha boxvila, då är det så. Om hästen blir orolig får man vänja den vid att vara ensamen. Då får man nog göra som trådskrivaren föreslår... inte vet jag... :smirk:

Bägge måste anpassa sig. Vi ska göra vad vi kan för att göra en så naturlig miljö som möjligt för den,´men den måste också lära sig att hantera situationer som den inte hade behövt göra som fri. T ex att bli tränsad, sadlad, bli riden på, ledas, OCH stå inne själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla på forumet jag har fått problem med min foderhäst. Vi har haft henne i ca 3 veckor och det har inte varit några problem förens...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 224
Senast: Dalmas
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 675
Senast: bigganl
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern