Träna häst till handikappridning, tips?

gul_zebra

Trådstartare
Ska försöka komma igång med vårt projektarbete, vilket kommer gå ut på att träna en häst till handikappridning. Har till påsk på oss så det är lite kort om tid, men det kommer inte vara att den ska vara färdigutbildad utan det är mer vägen dit vi ska "försöka få till".
Så, tänkte höra om ni har några tips eller länktips om det? :)

Sv: Träna häst till handikappridning, tips?

hmm ja, de mesta går väl ut på att få hästen stadig och mest uppmärksam på ledaren och inte den som sitter på ryggen..
hästen behöver självklart vara snäll och stadig..
träna med säckar med halvtungt innehåll som läggs på rumpa och hals eller hänger snett i sadeln, led och longera med detta, även fast en säck hänger inåt jättemycket så ska hästen lyda ditt kommando.. och självklart inte bli rädd när denna "ryggsäck" helt plötsligt lägger sig fram över halsen istället.. träna med en "handikappspelande" kompis som "dummar" sig lite i sadeln när du longerar.. hmm
lite trött så ideerna blir bättre fetrhand som jag skriver.. ungefär som tankarna.. :smirk:

Du har ju redan fått ett par tips av "BB" nu.
Men jag anser att det allra absolut viktigaste är att en handikapphäst klarar av att stå still. Det är det absolut viktigaste i alla lägen.

Föresten, har dom ingen handikappverksamhet i ditt distrikt?
I sånna fall kan du väll ringa dit och höra med den som är handikappansvarig, eller vad man ska säga och höra vad de anser som är viktigast för en handikapphäst, och hur man brukar utbilda hästen för att den ska kunna lämpa sig som handikapphäst.

Annars kan du ringa Örebro distriktets "handikappansvarig" (eller vad det nu heter)
Gun Ehnvik är det som är det vet jag i alla fall.

Annars kanske du kan ringa direkt till förbundet? Eller så kollar du med de klubbar som har en större handikappverksamhet hur de har lagt upp hästarnas utbildning? Kanske t.o.m kan åka dit på studiebesök om det finns någon verksam klubb som har mycket handikappridning nära dig?

alltså..är det terapiridning eller ridning för ryttar eme dfnktionshinder?
det som BB föreslog är jättebra för terapridning där man arbetar med att stärka fysiska och psykiska nedsättningar medlest sjukgymnast(helst,jag serralttförmånga hivas up på hästar o ledas runt av folk osm ingen vana eller intresse har..stackars elev-stackars,stackars häst)

Häst för ryttare med funktionshinder behöver ju specialanpassas med hälpgivning osv..mina hästar hade ju inet kommit så långt i piaffandet med BBs metoder;)

Min ahästar behöver tex lära sig att ta ansvar,lyd apå extremt små signaler,alltdi tänka efter före de reagerar,vara vana vid att vad som helst kan händ avarseomhelst runt dem,att publik öör jätteskoj osv...

Vi specialtränar dem mycket med ramp,med att det ramlar saker,med att alltdi ta hänsyn till mig osv..de får helt enklet lära sig att fungera som en del av teamet....

och det är VÄLDIGT skönt att kuna lita på en häst såpass att när man släpper in dem, o en går fel,stcika ut huvudet genom stalldörren o be skolmästaren att"kan du bara vänta lite,det blev fel här" och han står snällt utanför tills han sett att jag rett upp situationen,och på kommando går han sedan in...

rätt långt från terapiridning...

jag tycker ni skal utgå från behovet hos eleverna,och sedan anpasa hästen därefter..riktigt utförd ramp/lyftträning tar på sin höjd tre dagar...
därefter kan manha hur kul som helst med specialkommandon osv

Thina

Tack för tipsen! :) :bow:

Ska kolla upp föreningar och så, kanske se om man kan ta sig till Borlänge RK nån dag när de har handikappridning och kika.

Terapiridning eller handikapp har jag ingen aning om än så länge. Ska höra vad de andra tycker, ska ha ett möte senare idag :-)

hej det kanske ska vara tåliga hästar typ fjordingar shetland,
och andra stadiga hästar med gott lynne som gillar lite ploj och skoj,
som är säkra lugna bra att sköta om och hantera istallet och ute på rid bannan ,träna med nybörjar elever och säckar klä på hästarna
alla möjliga selar och rem tyg och tyg stycken ,fladdra med påsar
och smällor som verkligen låter illa,gärna hemma gjord saker ,kasta
in bollar och saker i rid huset och kläder ,flaggor ,över allt,
i det mest oväntade situationer som är lite skrämmande först,
rigga lite hinder,släng upp dörrar som gnisslar och låter illa och massor
luft fladdrarande gardiner och flaggor runt skallen på hästen dra runt täcken på hästen och över huvudet som träning.plast påsar
med öl burkar är bra skämmande tom burkar,kasta lite grus i någon
burkar med lock som skrammlar som sjutton.eller annat som låter illa.
och är mycket obehagligtjag vet att polis hästarna tränas istockholm
med det mest hår resande saker,för upplopp och gatu strider,men de har ju skydd för ögon och huvudet oxå vid kravaller,jag läste en bok om anna carin och hennes häst tränade i ridhuset och dom andra polis hästarna som ska gå i tjänsten.den var rolig läsning och lätt
läst om jag hittar den ska berätta mera ..det är några tänk bara exempel på tränings metoder som inte är farliga eller skadliga.
ställ in möbler som är begagnade i ridhuset som om växling
och rid slalom. att det finns stora saker i vägen.
man får leka teater i ridhuset för att härmas lite. :banana: :bump:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka