träna 1åring

A

annika1

hur kan jag på bästa sätt träna min ettåring. vad kan man börja med?

Sv: träna 1åring

Promenera med hästen ute i skogen. Longera den men inte för ofta. Tömkör. Hantera den mycket i stallet. Lär den lyfta hovarna utan att bråka, lek hovslagare. Vänj den vid träns men använd det försiktigt. Svårt att säga när man inte vet vad det är för häst. Har den blivit mycket hanterad innan eller tar du den "direkt från hagen"? Jag tränade trick med min unghäst för att ha något annat att göra. Jag gick en kurs om det. Du kan läsa mer på www.trick-training.nu om det verkar intressant.

Lycka till med din unghäst och försök läsa hur mycket hästen klarar/orkar mentalt och fysiskt. Ställ inte högre krav än du tror hästen klarar utan att balla ur och sätta sig emot dig. Men låt den inte heller köra med dig utan var bestämd men vänlig så tror jag du får en trevlig häst som litar på dig.

/Marre

Sv: träna 1åring

Lär den "sitta vackert" och "rulla runt" :D

Skämt å sido, håller med ovanstående, har själv dessutom haft möjligthet att ha min ettåring som handhäst, det har varit supernytting träning. Den har fått hänga med över stock och sten, har även passerat diken med den som handhäst, den tvärnitade och blev hur istadig som helst vilken inte hjälpte mycket då den gamla märren bara gick över, det var bara att hänga me. Nyttigt!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
592
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag får hem en nykastrerad tvååring om allt går som det ska. Funderar om det bästa är att han går med vallacken nu? Sen får min...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama