S

__Stilett__

jag undrar lite om trail. är det inom den kategorin man tex rider på broar, öppnar grindar, sidepass??? :confused:
eller nu kanske jag är helt fel ute.
hurs som helst. om det där det, vad mer brukar man göra i tex den lättaste klassen? Om man nu väljer att tävla i trail, hur välutbilade måste man vara inom det området, eller kan man som nybörjare prova på? Vilken utrustning krävs på häst och ryttare, både i kläder, sadel, bett m.m

Trail är precis som du beskriver, en bana med "hinder" att ta sig igenom. På en klubbtävling så kan du ju testa, men det är ju bra om du kan rygga i olika mönster, flytta hästen i sidled, lyfta upp saker från en tunna tex och ta dig igenom en grind. Om hästen är lugn och säker så kan man oftast ta sig igenom en bana utan särskilt mycket träning.
Det snällaste mot hästen är dock att testa att gå över någon pressening och sånt innan så den inte får chocken på banan.
Det är jättesvårt att säga vilka hinder som kommer, det beror helt på.
I regelboken står vilken utrustning man får respektive inte får ha. Men på en klubbtävling så tror jag att man till o med får ha engelsk utrustning.

Det finns vissa obligatoriska hinder på en trail bana och det är grind, bro, backning och bommar. Sen står det att hästen ska visas i alla gångarter men på D-tävling kan det finns walk&trott (skritt och trav) klasser. Och javisst kan du ha engelsk utrustning på en D-tävling.

Bro är inte obligatorisk men däremot är det obligatoriskt med minst 6 hinder. :p ;) :angel:

Monke :)

OK en miss av mig ;) Men man kan säga att det är inte ofta det är en klass UTAN bro fast att bron kan vara en lastpall eller liknande.

Ville bara skicka en liten varning för pressening..... Det är inte så lämpligt om det inte är en tramptålig sådan... Går hästen igenom o fastnar så .... Men en vattenmatta tex den tål en hästhov utan att gå sönder lycka till!!
Mvh

Tina

tack för era svar. Min häst är rätt shysst på bana, så jag tror han skulle gilla lite nya övningar :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lycan
·
Distans Hej! Till nästa år har jag tänkt "utforska" det här med distanstävlingar, har alltid velat prova på men har inte haft en chans på grund...
Svar
1
· Visningar
3 567
Western Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Texaz
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar