Trail - trava serpentin över bommar - hur?

danilo

Trådstartare
Hej på er!

Nu, efter att jag har läst den fina boken "trail" från LC så har jag försökt att öva på att rida serpentiner med bommar emellan. Alltså vanliga koner, och mellan dom raklånga bommar:

O----------O-----------O-------------O

O= kon
------- = bom

Jag har varit med om det på en tävling tidigare, och då gick det sådär. Vårt problem är att jag inte riktigt vet hur mycket jag kan ta ut svängarna, försöker jag göra det relativt smidigt och inte för stort så blir det för snävt, och vi kommer inte alls mitt på bommen :crazy:.

Är det bara att öva och öva för att öka smidigheten hos min lite klumpiga och stela häst, eller finns det några tips för det här?

Hur vanligt är det här på tävling, på t.ex. trail C?

Sv: Trail - trava serpentin över bommar - hur?

Har oxå funderat på detta. Tittade på din film och tycker endå du gjorde det bra. Anntingen får man ju ta ut svängarna så man hinner få hästen rak över bommen men oftast finns ju inte plats för det... Har du kikat på youtube från typ worldshow och kollat hur de gör? Kom du på hur man ska göra får du gärna säga till!

Jag brukar alltid lyssna på dommaren när vi går banan hur hon/han har tänkt sig, för vissa vill ha en sådan rak båge som möjligt medan vissa säger att det är ok att göra större bågar.

Ja det är bara att träna på, är rätt svårt att få till det snyggt tycker jag:)

Har nu youtubat lite.. :D
De jag kom fram till är att du ska rida som vanligt, alltså snävt men att försöka rida över bommen på mitten. Men ju snävare man rider desto svårare är de ju för hästen att ta sig över bommen. :crazy:

Kanske blandar du ihop mig med någon annan, för jag har inte lagt ut någon film så du kan inte ha sett hur det ser ut (och hade du gjort det hade du nog inte skrivit att vi klarade det rätt bra ändå ;) ), hehe...

Åh bra idé, nu har jag också youtubat lite och det ser ju ut som du säger att det är en "vanlig" serpentin. Men min häst som tycker att bommar är lite krångliga överlag, tycker förstås att bommar som ligger åt det hållet är hemska :S.

Ja det är väl bara att öva och öva då, om det inte är någon som har något särskilt bra träningstips på detta?

sorry..måste tagit fel då... ;)
Har tyvärr inte fler tips än att träna, träna å åter träna. Men även det är ju svårt för man hade ju velat ha nån brevid sig som säger till vad man gör för fel. Ett tips är om du har möjlighet att få nån till att filma när du rider, alltså även när du tränar hemma. Så får du en chans att se hur de ser ut för domaren och man kan ju ibland själv se vad man gör för fel på hästryggen, som man faktiskt inte tänkt på men det syns när man väl får se sig själv från marknivå. Ibland känns de ju sämre än vad det ser ut oxå.

Åh suck ja vi måste träna bommar generellt så himla mycket, så det är bara att köra på :crazy:. Jag älskar att rida bommar, jag tycker att arbetet blir så himla varierat och kul, men jag hatar att släpa fram och tillbaka på de där jäkla stockarna i ridhuset.

Annorlunda var det i förra stallet, där bommarna kunde ligga framme i några dagar eftersom alla andra ocskå ville träna trail :laugh:.

Ha ha jag är lika dan, därför blir det mycket träning med bommar när jag rider för tränaren.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 244
Senast: Nea_
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka