Träna Right Brain Introvert häst.... hur? Tips?

Little_me

Trådstartare
Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens
Right Brain Introvert. Någon annan som har en sådan häst, eller någon som har tips på träning/övningar?
Hästen kommer tyvärr att gå till slakt på grund av detta om ingen visar ägaren att det finns "hjälp" att få...
Transport är beställt redan, men om jag kunde få ägaren att inse att han inte är "dum i huvudet" och "hopplöst fall" utan att han behöver tid och rätt träning istället så kanske han skulle gå att rädda. I övrigt är han världens snällaste häst, och jag tycker det skulle vara synd att han ska mista livet på grund av att ägaren anser att han är "dum i huvudet" och "utvecklingsstörd"... :confused:
Tillägg: Jag har själv haft hästar i över 20 års tid, men det har alla varit extrema åt andra hållet istället, så jag är lite "handfallen" med träningar, övningar etc. åt en sådan här häst.
 
Parelli skriver såhär, jag skulle tippa på att en extrem RBI antagligen behöver väldigt mycket mer engagemang än vad en ägare som redan bestämt sig för avlivning är villig att ge.
Är hästen dessutom väldigt extrem så blir det svårt att hitta ett lämpligt hem åt den, där den kan må bra. Kan vara att den får det bättre av att få somna in.
Förstår att du vill hjälpa, alltid tråkigt att se något fint gå till spillo..


Right-Brain Introvert
This shy, timid, shrinking violet avoids pressure by retreating into himself. Success involves going very slowly at first and waiting for him to come out of his shell, to trust more. Pretty soon he’ll be offering you more.

DO:
  • Wait – wait – wait – WAIT! Ask your horse for something and then wait until he does it or looks at you to ask for clarification or more direction. If you just go through your phases to get him to act when you want, he’ll be tense, lose confidence and trust. He may even blow up.
  • Use the tiniest and softest suggestions and wait. This horse sees every little thing you do, sometimes he doesn’t respond because his brain is locked up in fear.
  • Be consistent. The Right Brain horse has trouble with change so do simple things with lots of repetition until he’s calm.
  • Move his heart and he’ll give you his confidence.
  • Confidence is everything. If you focus on this, your horse will give you everything else.
  • Parelli Patterns! They give him confidence.

DON’T:
  • Make your horse do things when he’s not looking at you. This tells you he’s afraid of the pressure you are putting on him. You might not think it’s pressure, but you can frustrate this Horsenality with phase 1 simply because you are asking and asking and not waiting long enough for the response.
  • Ask too much. Ask less in the beginning and you’ll get more in the end. Don’t ask more unless your horse is calm and trusting.
  • Use big phases. You don’t need them. He can see you, he just can’t think when he’s afraid or rushed/pushed.
  • Punish your horse for not doing what you want. Remember, this is fear, and punishment does not make a horse braver.
 
Jag har en, jag kan säga att det parelli har skrivit är klockrent, man kan dock inte byta människa bara så där på en sån häst om ägaren har förtroendet från hästen, hästen kommer vägra, är inte intresserad av mer än en människa som umgås dagligen med, det är för svårt för hästen att lita på mer än en människa.
Min häst går dock genom eld och vatten med mig, men min man som fodrat hästen och fjäskat med godis och dylikt i 9 år fortfarande inte får röra honom om han är lös, då väljer han att gå , om man forserar får han panik.
Problemet med såna hästar är att om dom är bundna går dom in i ett läge där dom är helt avstängda och går inte att nå(nu pratar jag främlingar el mindre kända) och man tror då att dom inte tycker det är läskigt, den är väl inte rädd och allt annat man hör folk säga,men under ytan kokar det.
Dom har ofta en inlärd hjälplöshet under utrustning eftersom dom inte kunnat komma undan. Det gäller att vinna förtroendet och vara lugn och använda sakta rörelser hela tiden, så man inte överraskar dom, även en snubbling utanför hagen kan få dom att kasta sig iväg och vara skeptiska, fast du har deras förtroende.
Kan inte hästen förstå ditt beteende blir dom nervösa, så plugga hästspråk och vända bort huvudet och inte titta direkt på hästen brukar göra susen.
Jag älskar dock min häst högt och han avgudar mig idag, men det tog 2 år innan han litade på mig i alla situationer, idag vågar han proestera mot något och ha en åsikt och jag är noga att tala om att jag gillar det, så han får självförtoende.
 
Glömde att berätta hur man tränar dom.
Detta är ett kapitel för sig, man måste ge tid och tid och tid, när du tycker hästen kan något, vilket han lär sig blixtsnabbt, behövs ännu mera tid för att få hästen till att vara lugn och säker i situationen, för ibland tar känslorna över för hästen.
Träna korta sessioner och länge, minst 30 gånger efter du vet att hästen kan och är lugn och ge betänketid så hästen kan tänka, det tar veckor att lära in något läskigt el nytt. Longering eller andra sådana rörelser är oftast inget problem att behandla som en vanlig häst i tid , men om du snubblar så får du göra om allt.
Behandla och lär in som om det var en tvååring och upprepa om och om igen, hästen behöver trygghet och det får den med 30-50 upprepningar efter den lärt in.
Tro aldrig att hästen är fullärd för en dag så tänker du dig inte för och gör rörelsen något för snabbt och han exploderar igen.
Även när du har hästen där du vill måste du vara lugn och långsam resten av hästens liv, för beteendet försvinner aldrig och han kan inte hjälpa det.
 
Glömde att berätta hur man tränar dom.
Detta är ett kapitel för sig, man måste ge tid och tid och tid, när du tycker hästen kan något, vilket han lär sig blixtsnabbt, behövs ännu mera tid för att få hästen till att vara lugn och säker i situationen, för ibland tar känslorna över för hästen.
Träna korta sessioner och länge, minst 30 gånger efter du vet att hästen kan och är lugn och ge betänketid så hästen kan tänka, det tar veckor att lära in något läskigt el nytt. Longering eller andra sådana rörelser är oftast inget problem att behandla som en vanlig häst i tid , men om du snubblar så får du göra om allt.
Behandla och lär in som om det var en tvååring och upprepa om och om igen, hästen behöver trygghet och det får den med 30-50 upprepningar efter den lärt in.
Tro aldrig att hästen är fullärd för en dag så tänker du dig inte för och gör rörelsen något för snabbt och han exploderar igen.
Även när du har hästen där du vill måste du vara lugn och långsam resten av hästens liv, för beteendet försvinner aldrig och han kan inte hjälpa det.

Jag håller inte helt med dig faktiskt i att man alltid ska vara långsam och försiktig runt såna här hästar.
Jag träffar en hel del såna som blivit farliga iom att folk velat väl, inte valat skrämma och då varit långsamma och försiktiga runt hästen. Tyvärr kan man ju inte kontrollera hela hästarnas miljö.
Man måste vänja även såna här hästar vid annat. Man får förvisso göra det på annat vis ibland. Men man bör absolut inte bli långsam med dem i viljan att skydda dem och därmed aldrig göra annat än vidmakthålla deras problem.
Det har gått att få även de här hästarna att tåla normala störningar, bli trygga och coola ner sig. Men vägen dit kan vara mer extrem i form av både introverta avstängda stunder och stora explosioner.

TS: Jag vet inte om det är någon större idé tyvärr att du jobbar med hästen om ägaren har den inställning den har.
Om du nu väljer att jobba med den så är det ju något som kommer ta tid att få stabilt. Är slaktbil redan bokat vet jag inte hur mkt tid du har.
Jag har för lite info kring hästens ålder och vad den har för problembeteenden mer exakt för att veta om det är något du bör syssla med. Är den extrem vet jag inte hur lättriggad den är och om den då exploderar ur de där introverta lägena. Är det en rörlig och snabb häst kan jag i vissa lägen tycka att såna ska endast proffs hålla på med.

Jag är ju inte renlärig enligt någon lära. Så jag kan inte säga att jag är Parelli eller ens NH.
Men jag tycker man blir låst när man ska följa såna saker rakt av.
Så ska man jobba med extrema hästar framför allt tycker jag faktiskt man gör bäst i att inte vara renlärig. Det blir man ofta för låst av.
Man måste kunna vara mer impulsiv i såna lägen och man kan absolut gynnas av att ha fler övningar/verktyg/etc än någon lära har.

Även om hästen är en rar häst är den för svår för ägaren. Fundera på var den kan tänkas hamna i framtiden om du nu får ägaren att antingen behålla eller sälja.
Hästen måste vara så pass ok i normala situationer att den inte riskerar bli missförstådd och då få skit, skada sig själv eller andra etc.
I vissa fall är det bättre att hästen får sluta sina dagar. Om man tror den kanske är för svår för gemene man.
Det är ett fruktansvärt beslut att behöva fatta. Jag har blivit erbjuden flera såna hästar gratis. Men jag hade två och kunde inte ha fler. Så jag har behövt tacka nej med vetskap om att de då avlivas.
Avlivas de vet man iaf att de slipper åka runt en massa, missförstås och må dåligt.
Så jag har faktiskt även rekommenderat det i vissa fall.
 
Jag håller inte helt med dig faktiskt i att man alltid ska vara långsam och försiktig runt såna här hästar.
.
Jag menar att allt måste ta tid, för hästen måste landa i allt och långsam och försiktig är inte hästens miljö, min tål allt sånt,utan så man inte snubblar och gör en överraskande konstig rörelse i början, för då exploderar hästen, min häst kastar sig om jag snubblar nu men han lugnar sig direkt och tappar inte huvuvdet, men det gör dom inte innan du har deras förtroende, då kan en snubbling innebära katastrof.
 
Jag har haft en extrem och håller med både det @kol och @tuaphua skriver. Min var en extrem enmanshäst med den initiala inställningen att allt kunde döda henne. Tid, tid, tid, repetition och massa tålamod. Men även hon blev tillslut väldigt trygg i många situationer efter mycket träning. Hon var supertrygg i töm överallt och blev ridhäst även om inridningen tog tid.

De är vildhästar i själen och med det i bakhuvudet så reagerar de ju egentligen väldigt naturligt. Det är inga hästar som jag skulle rekommendera någon att ha som inte är trygg med dem. De behöver massa trygghet.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens
Right Brain Introvert. Någon annan som har en sådan häst, eller någon som har tips på träning/övningar?
Hästen kommer tyvärr att gå till slakt på grund av detta om ingen visar ägaren att det finns "hjälp" att få...
Transport är beställt redan, men om jag kunde få ägaren att inse att han inte är "dum i huvudet" och "hopplöst fall" utan att han behöver tid och rätt träning istället så kanske han skulle gå att rädda. I övrigt är han världens snällaste häst, och jag tycker det skulle vara synd att han ska mista livet på grund av att ägaren anser att han är "dum i huvudet" och "utvecklingsstörd"... :confused:
Tillägg: Jag har själv haft hästar i över 20 års tid, men det har alla varit extrema åt andra hållet istället, så jag är lite "handfallen" med träningar, övningar etc. åt en sådan här häst.
Det bästa för såna hästar är att ha BÅDE trygga hästar o skötare som den kan lära sig av o ty sig till/se upp till.
Nu hinner inte detta bli aktuellt, men..
 
  • Gilla
Reactions: Io

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 423
Senast: MimmiNO
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 611
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 098
Senast: Efwa
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 215
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp