Bukefalos 28 år!

Träna magen på äldre dar...

Stinaelin

Trådstartare
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵
 
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵


Det kan vara värt att ta en gång eller två med personlig tränare för att få övningar anpassade just för dig. Jag är i din ålder och fick väldigt goda resultat när jag började träna och fick program av en personlig tränare. Så det är nog mitt bästa tips.
 
T
Det kan vara värt att ta en gång eller två med personlig tränare för att få övningar anpassade just för dig. Jag är i din ålder och fick väldigt goda resultat när jag började träna och fick program av en personlig tränare. Så det är nog mitt bästa tips.
Tack för svar! Jag är lite skeptisk till de PT jag sett på min träningslokal, men det kan vara en fördom. 🙄
Men dessutom är de ganska dyra. Finns det kanske käcka tips på nätet? Jag ska naturligtvis söka själv men det är ju en djungel.

Kanske omvärderar jag PT-tanken, men kanske är det en sjukgymnast jag behöver. Mina magmuskler är delade och det är nog en del av boven i dramat.
 
T

Tack för svar! Jag är lite skeptisk till de PT jag sett på min träningslokal, men det kan vara en fördom. 🙄
Men dessutom är de ganska dyra. Finns det kanske käcka tips på nätet? Jag ska naturligtvis söka själv men det är ju en djungel.

Kanske omvärderar jag PT-tanken, men kanske är det en sjukgymnast jag behöver. Mina magmuskler är delade och det är nog en del av boven i dramat.


Aldrig fel att börja hos en fysioterapeut så att du säkerställer att du inte gör något som är skadligt för dig . Trist när man inte känner förtroende för de PT man har på gymmet. Jag håller med om att PT är relativt dyrt själv tar jag en timme var tredje till var fjärde månad för uppföljning och att få utbytt lite övningar. Däremellan tränar jag själv efter mitt program., Men självklart så ska man ju både känna att man har förtroende och att man har de ekonomiska förutsättningarna.
 
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵
Testa Yoga med Adrienne kanske? Min mage blev plattare av det, även om det inte var därför jag gjorde det, men tog någon månad eller två.
 
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵

För att svara på din huvudfråga: JA, man kan bygga muskler oavsett ålder. Det har gjorts studier på 90-åringar som fått träna styrketräning och ökat sin muskelmassa, så i det perspektivet är du fortfarande ung :)

Jag är själv 53 och håller på och kommer tillbaka till träning efter en operation tidigare i vår - och precis som vid tidigare tillfällen i livet då jag rehab-tränat så är jag fascinerad över kroppens förmåga att återhämta sig och bli starkare.

Eftersom du har specifika problem så skulle jag råda dig att vända dig till en sjukgymnast/fysioterapeut. Du behöver kanske bara träffa en sådan EN gång, men det kan vara guld värt i form av att få med sig ett träningsprogram som passar just dig! Har du med dig det till ditt gym, dessutom, så har en PT större möjlighet att hjälpa dig på ett bra sätt. Jag gjorde så när jag rehabade efter en korsbandsskada. Tränarna på gymet var lite osäkra på vad och hur mycket de vågade säga till mig att göra och då var det superbra att kunna ge klara besked från sjukgymnasten om belastning, typ av övningar etc.
 
Åldern spelar ingen roll, så den kan du tänka bort. Men just delade magmuskler kan komma med lite speciella behov, så jag skulle också rekommendera att träffa någon med kunskap om det.

Jag är i liknande fas just nu där jag börjat träna efter graviditeter och jag vet i ärlighetens namn inte om mina magmuskler hittat tillbaks, men jag tror inte det. Det kan påverka ganska mycket, hur man ska träna och vad man ska förvänta sig. Så jag ska också träffa någon som har bra koll. Tips är att välja en PT som har kunskap inom detta. Alla har inte det.
 
För att svara på din huvudfråga: JA, man kan bygga muskler oavsett ålder. Det har gjorts studier på 90-åringar som fått träna styrketräning och ökat sin muskelmassa, så i det perspektivet är du fortfarande ung :)

Jag är själv 53 och håller på och kommer tillbaka till träning efter en operation tidigare i vår - och precis som vid tidigare tillfällen i livet då jag rehab-tränat så är jag fascinerad över kroppens förmåga att återhämta sig och bli starkare.

Eftersom du har specifika problem så skulle jag råda dig att vända dig till en sjukgymnast/fysioterapeut. Du behöver kanske bara träffa en sådan EN gång, men det kan vara guld värt i form av att få med sig ett träningsprogram som passar just dig! Har du med dig det till ditt gym, dessutom, så har en PT större möjlighet att hjälpa dig på ett bra sätt. Jag gjorde så när jag rehabade efter en korsbandsskada. Tränarna på gymet var lite osäkra på vad och hur mycket de vågade säga till mig att göra och då var det superbra att kunna ge klara besked från sjukgymnasten om belastning, typ av övningar etc.
Tack för pepp. Jag vet ju egentligen att det går att träna hela livet, och jag tränar ju men det känns som om magen inte vill bli tränad. :meh:
 
Går absolut att träna upp musklerna.
Men har man bukfett är det inte säkert att det syns.
Blir man av med bukfettet så finns löst skinn kvar.
Tycker du ska träna hela kroppen för en bättre hållning så syns magen mindre.
Japp, försöker dra ner på chips och vin, mina två stora laster. :o

Och jag ska absolut träna mer än magen, jag går på spinning, core och springer i skogen, samt har ett litet minipass hemma med hantlar och gummisnodd. De andra muskelgrupperna känns ganska starka, men magen, den hänger och putar. :yuck:
 
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵
Hoppas jag inte trampar på någon öm tå men du behöver inte få de delade magmusklerna fixade?
 
Jag älskar yoga med Adrienne. Vilka av hennes pass tycker du är bra för magen?
Tycker det är bra att följa en 30 dagars yogautmaning, hon gör ju en per år och de finns kvar sedan. Jag gillar att försöka göra varje dag, men tänker att försöka göra varannan är kanske ännu bättre.

Jag tycker alla hennes pass är bra för magen, jag tror det som gör skillnad för mig är solhälsningarna.
 
Hoppas jag inte trampar på någon öm tå men du behöver inte få de delade magmusklerna fixade?
Absolut inte nån öm tå, men jag trodde en behövde ha betydligt större problem än mig för att få kirurgisk hjälp. Men jag kan ha fel. Vem frågar en?
 
Tycker det är bra att följa en 30 dagars yogautmaning, hon gör ju en per år och de finns kvar sedan. Jag gillar att försöka göra varje dag, men tänker att försöka göra varannan är kanske ännu bättre.

Jag tycker alla hennes pass är bra för magen, jag tror det som gör skillnad för mig är solhälsningarna.
Jag har testat 30-dagars utmaningarna, de hade fel inverkan på mig. Jag blev superstressad när jag inte hann göra dem. Men när jag hinner gillar jag de för rygg och nacke.

Men absolut, jag kan testa hennes 30-dagars men göra dem när jag hinner bara!
 
Jag har testat 30-dagars utmaningarna, de hade fel inverkan på mig. Jag blev superstressad när jag inte hann göra dem. Men när jag hinner gillar jag de för rygg och nacke.

Men absolut, jag kan testa hennes 30-dagars men göra dem när jag hinner bara!
Ja alltså det var ett exempel på program hon har som jag tycker är bra och i en utvecklande kurva, börjar lättare och går mot mer ansträngande. Som jag nämnde eftersom du frågade vad jag tycker var bra i hennes program.

Jag tror inte jag sa att de borde göras snabbt eller varje dag eller att övningarna främst borde vara avstressande.
Jag brukar göra dem i den takt jag känner att jag har tid med :).

Jag menar mer att det inte är just mage yoga övningar som påverkar magen.
 
Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵
Eftersom du antagligen är i eller i börjar komma i klimakteriet vill jag ge tips om Monika Björn, Trainimal.woman och klimakteriecoach på sociala medier/IG. Kroppen förändras väldigt mycket när hormonnivåerna ändras, man behöver kunskap för att ta hand om sig på rätt sätt helt enkelt.
 
Absolut inte nån öm tå, men jag trodde en behövde ha betydligt större problem än mig för att få kirurgisk hjälp. Men jag kan ha fel. Vem frågar en?
Har du ont eller annat besvär av dem? Vänd dig till vården och fråga. Har flera vänner som fått sina fixade, vissa har gått själva till kirurg dock men alla är rörande överens om att det är så bra och skönt att få det fixat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp