Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Det var en del specialväxter också men inget jag kommer ihåg. 🙈
Mycket bornholmsfikon. 40cm hög pinne för 400kr, annars sticklingar av funkia och hosta runt 90kr/styck
Var det samma sorter av funkia som du hittar i de vanliga plantskolorna/butikerna då eller var det olika mer ovanliga namnsorter?

Jag har bara varit på en växtmarknad anordnade av sällskapet trädgårdsamatörerna och utbudet var jätteroligt! Väl värt att åka på. Priserna kunde variera ganska mycket men jag är nog inte rätt person för att avgöra om de var rimliga eller inte.
 
Hallå @Gunnar - kan vi inte få en egen avdelning för Trädgård? Nu kommer allt i samma tråd; frågor och ämnen försvinner snabbt i mängden istället för att intressanta frågeställningar etc får finnas i egna trådar? Jag hade verkligen välkomnat det! 💚 Ämnet Trädgård är för stort för att samsas i en enda tråd!
Det fanns ett för hus och trädgård förut (5-10 år sedan kanske) men det var för lite aktivitet så det slogs ihop med allmänt.
 
Var det samma sorter av funkia som du hittar i de vanliga plantskolorna/butikerna då eller var det olika mer ovanliga namnsorter?

Jag har bara varit på en växtmarknad anordnade av sällskapet trädgårdsamatörerna och utbudet var jätteroligt! Väl värt att åka på. Priserna kunde variera ganska mycket men jag är nog inte rätt person för att avgöra om de var rimliga eller inte.
Det fanns både de vanliga och lite mer speciella. Jag uttalar mig inte om priserna på de speciella för den kunskapen har jag inte utan mer sorter som går att köpa på blomsterlandet 5min bort till ett billigare pris.
Fjärilsviol fanns också. Det köpte jag förra året i en vanlig affär för 35kr plantan. Här kostade de 70
 
Det fanns både de vanliga och lite mer speciella. Jag uttalar mig inte om priserna på de speciella för den kunskapen har jag inte utan mer sorter som går att köpa på blomsterlandet 5min bort till ett billigare pris.
Fjärilsviol fanns också. Det köpte jag förra året i en vanlig affär för 35kr plantan. Här kostade de 70
Svarar mig själv.
Jag brukar tycka växtmarknader är supertrevliga och det fanns, som sagt en del specialväxter, några få vanliga växter till rimliga priser och sedan en hög med vanliga växter där försäljarna verkligen tog vara på köphysterin som var där. Det gick knappt att komma fram till borden och jag tror många köpte utan att tänka efter i ren panik att missa ngt.
Sedan var det en hel del som gick därifrån tomhänta när jag gick så alla köpte ju inte
 
Jag håller med om att många inlägg försvinner i tråden, det är lätt att missa någon intressant frågeställning! Men vi kan ju testa att starta lite fler trådar också, den här sväljer ju mycket.

Håller med!
Tex inlägget ovan dig om thuja, skiljer sig mycket från ”hej idag har jag planterat ut mina dahlior” och lär försvinna i mängden.
Hade gärna önskar ett eget litet forum om trädgård och växter.
 
Idag direktsådde jag solrosfröerna (i spöregn).

Nu ska det vara lite kyligare i veckan, men jag vill få uuuuuuut det här snart:
IMG_1906.jpeg
 
Det fanns både de vanliga och lite mer speciella. Jag uttalar mig inte om priserna på de speciella för den kunskapen har jag inte utan mer sorter som går att köpa på blomsterlandet 5min bort till ett billigare pris.
Fjärilsviol fanns också. Det köpte jag förra året i en vanlig affär för 35kr plantan. Här kostade de 70

Aha, trist när det blir så. Överlag känns det som att det förekommer en del hysteri kring vissa växter just nu och att sälja/köpa dyrt. Jag har t.ex
sett många pelargonsticklingar på Tradera som går för rätt mycket pengar och där det lätt går att få tag på samma sort betydligt billigare både i fysiska affärer och på nätet. För att inte tala om dahlior.
 
Vi funderar på att plantera en thujahäck mot våra grannar. Vi har en måbärshäck ut mot gatan och funderar på om det kommer se konstigt ut med två olika häckar…? Thujan vill vi ha för att det annars är full insyn åt båda håll och för att vi stirrar rakt in i grannens garage när vi sitter på vår uteplats.
Vi har tre olika häckar runt vår trädgård i stugan, thuja, liguster och nått till som blommar i maj. Tycker det är fint med olika samt att dom två som blommar, blommar i olika månader vilket är trevligt :) dvs, jag hade inte tyckt det såg konstigt ut ^^
 
Aha, trist när det blir så. Överlag känns det som att det förekommer en del hysteri kring vissa växter just nu och att sälja/köpa dyrt. Jag har t.ex
sett många pelargonsticklingar på Tradera som går för rätt mycket pengar och där det lätt går att få tag på samma sort betydligt billigare både i fysiska affärer och på nätet. För att inte tala om dahlior.
Trodde Dahliahysterin hade lagt sig lite sedan förra året, men så läste jag i tidningen att det tvärtom är mer i år än förra året. Tittade efter på Tradera, och där går torra små knölar för 500 kr styck. Helt galet!
 
Vi funderar på att plantera en thujahäck mot våra grannar. Vi har en måbärshäck ut mot gatan och funderar på om det kommer se konstigt ut med två olika häckar…? Thujan vill vi ha för att det annars är full insyn åt båda håll och för att vi stirrar rakt in i grannens garage när vi sitter på vår uteplats.
Thuja och måbär ser ju rätt olika ut, men det behöver väl inte vara ett problem egentligen? De flesta trädgårdar har ju lite olika typer av växter, tänker jag.
 
Trodde Dahliahysterin hade lagt sig lite sedan förra året, men så läste jag i tidningen att det tvärtom är mer i år än förra året. Tittade efter på Tradera, och där går torra små knölar för 500 kr styck. Helt galet!
Läste kanske samma artikel och insåg att jag sitter på en skatt som framgångsrikt delade Night Silence i höstas och nu har många knölar. Hade ingen aning om att just den är en trend. Folk är galna.

Nästa säsong är det väl någon annan som trendar, beror på vad influencers delar under sommaren.
 
Hönsgödsel (pellets) inköpt. Hur gödslar jag bäst jorden (mindre balkonglådor och några krukor)? Vill helst slippa att späda ut det med vatten, men kan göra det om det är det bästa.
 
Jag fick två dahlior av mamma som är jättestora redan. Hur kallt klarar dom? Ska jag plantera om dom till jättekrukor och ha inne till midsommar?
 
Jag fick två dahlior av mamma som är jättestora redan. Hur kallt klarar dom? Ska jag plantera om dom till jättekrukor och ha inne till midsommar?

Jag brukar ha dahlior ute i kruka såhär års utan problem, så min erfarenhet säger att det inte är nödvändigt att vänta tills midsommar. Jag tar bara in dem om det riskerar att bli flera minusgrader eller frost på natten, för det klarar de inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp