Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Tips på perenner som gillar torka? :p

Vi har en hörna på vårt hus, mest västerläge tror jag, där solen ligger på rejält eftermiddag och kväll sommartid. Vi har inte lyckats hitta växter som trivs jättebra där, men i år tänkte vi börja om och gödsla och lägga ny jord och så även nya växter. Men vad?
Några perenner, men även dom som bara är ettårs är ok.
Du har redan fått bra tips, men jag lägger till lammöron och höstaster.
 
Vet du hur? Lät effektivare.
De flesta av mina har jag fått rötter efter att jag plockat dom och satt dom i bukett när de andra blommorna är redo för komposten har kärleksörten fått rötter. Tror tom att det kan räcka att ta ett blad och sätta i jord. De är väldigt lätt förökade.

Du kan även titta på hela örtsortimentet med lavendel, timjan, oregano, salvia, stäppsalvia, kantnepeta, kungsljus, perowskia, malörtssläktet osv. Silverbladiga och tjockbladiga växter är dina vänner. Men tänk på att de plantor du köper är drivna och behöver vattnas och tas om hand de första två åren för att hinna etablera sig. Även om de är tåliga mot torka, är de det först efter att de etablerat sig på växtplatsen.
 
Tips på perenner som gillar torka? :p

Vi har en hörna på vårt hus, mest västerläge tror jag, där solen ligger på rejält eftermiddag och kväll sommartid. Vi har inte lyckats hitta växter som trivs jättebra där, men i år tänkte vi börja om och gödsla och lägga ny jord och så även nya växter. Men vad?
Några perenner, men även dom som bara är ettårs är ok.

Ett sånt läge har vi med. Har inte bestämt om jag ska plantera rosor eller perenner, eller båda. Följer de svaren du får för tips!
 
Efter år av misslyckade och döda myskmadror tror jag trädgården har tröttnat på mitt gnäll och ser i år ut att ge mig en invasion av myskmadra, bokstavligt talat :o Jahopp.. Antar att jag inte ska klaga och bara gilla läget nu när jag äntligen har fått min myskmadra som jag önskat
 
De har penséer på rea hos ICA såg jag. De såg lite ynkliga ut med bara en blomma per kruka. Brukar de sprida sig lite och ge fler blommor?
 
Ett stycke nyfixad rabatt.
IMG_20240504_133823.jpg
 
Här är mannen snart klar med lilla däcket och jag håller på att grundmåla förvaringsskåpet för våra träsgårdsdynor på det stora trädäcket. Efter 3 bord är jag äckligt trött på att måla trädgårdsmöbler nu. Har en skärmvägg som också ska målas men just nu funderar jag på om den ska få vänta till nästa år 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp