Trädätning

B

burton

Mina hästar har börjat att äta upp sina träd i hagen.
Dom kopplar inte riktigt att dom förstör sina fina naturliga sol, vind och regnskydd som dom gillar så mycket på sommaren.
Vi har stoppat framfarten genom att skydda träden med nät nu men vad som är den egentliga frågan är varför dom gör det?
En bekant som är hovslagare påstod att detta kunde
betyda kalkbrist. Är detta riktigt?
Tyder beteendet på NÅN typ av brist och i så fall vilken?
Eller tycker de helt enkelt att träd är smakligt och sött och tar det för godis?
 
Sv: Trädätning

Det kan finnas många orsaker:

1: Brist på sysselsättning
2: Träden savar så här års, vilket innebär att det finns söt saft under barken...MUMS.... :d
3: Mineral eller vitaminbrist
4: Inlärt beteende/ tvångsbeteende typ krubbítning.

OM du har möjlighet så kan du lägga in grenar till dom att gnaga på ex gran, eller asp. Men det funkar med vilket trädslag som helst, utom ek, sälg och hägg, som smakar beskt. :angel: Lämpligt stallbyggnadsmaterial alltså..... ;)

Häls Embla
 
Sv: Trädätning

De har en ca 6ha stor kuperad hage som är lerfri, så troligtvis är de ganska lyckligt lottade jämfört med många hästar, men det är klart, de tycker säkert att de har tråkigt. Man vet ju hur man själv är, man kan alltid hitta nåt att klaga på även om man har det hur bra som helst. :smirk:
Och nu växer det ju även gräs i hagen, men emellanåt verkar de ändå tycka att nu jäklar ska vi äta träd!!!
De började med detta lite i vintras också, men då åkte vi till skogen och hämtade massor med granris efter stormen som fällde en del av våran skog och det uppskattades.
Men nu, när det finns gräs, varför :confused:
Därför måste det nästan betyda nån typ av brist.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trädätning

om det är en så stor hage, gör det någonting då att dom tar några träd?? inget påpekande bara en fråga! :p
 
Sv: Trädätning

Jag lovar dig att dom kommer att gå som en samling termiter över allt. Vi har redan fått ta ner oroväckande många.
Även om gräset nu blir allt längre så kommer det ju en vinter till och med den automatiskt lite tråkdagar.
Det är bra träd som ger skydd vid dåligt väder och trevliga att skrubba sig mot.
Men den viktigaste frågan var ju om hästarna lider brist på något
och därför gör såhär.
 
Sv: Trädätning

Fäll några mindre träd/sly och släng in i hagen.
Det kanske är tråkigt i hagen.
 
Sv: Trädätning

Jag har ju redan sagt att vi har gett dem grenar och småträd, men man kan ju inte hämta hem hur mycket som helst. dessutom ligger det en del i hagen nu, men de föredrar ändå de stora levande träden.
 
Sv: Trädätning

Just i vår har våra hästar också gått fram som rejäla bävrar... Förstår inte riktigt varför det är så stor skillnad - träd de i många år ratat är nu kalade. Och jo, vi har varit flitiga i vinter med att såga ner sly och granar och ha in i hagen. Så våra har nog också någon brist, för det här året har varit extremt bävrande.
 
Sv: Trädätning

Min häst äter också träd, och det är inte brist på sysselsättning det vet jag eftersom han kan nita när vi går i skogen bara för att tugga på ett träd eller nosa i marken i jakt på rötter eller vad det kan vara. Det är inte vad som helst han är ute efter heller, hittar han inte rätt går han vidare, hittar han vad han söker stannar han gärnast kvar..

Har slängt in småstockar i hagen för att han ska låta bli träden (den andra hästen käkar inte några träd..) och kommer köpa mineraler till honom. Och hoppas det blir bättre.

Ang inlärt beteende så är det inte det heller, eftersom han började "nyss" med detta. Och har blitt mer o mer att han söker upp rötter i skogen tex.. :crazy: När han fick en näve mineraler en dag av min kompis så lugnade han sej med trädgnagningen också..ett par dagar..
 
Sv: Trädätning

MIna gör likadant... vinterhagen har två levande träd kvar.. och det var MYCKET träd från början :smirk: ...
De gör likandant i sommarhagen, trots att hagen är stor och har mycket bete.
De verkar helt enkelt gilla att stå och gnaga, de har både sly och annat i hagen så att slänga in nerhuggna träd i hagen är ingen idé, för den delen brukar det ligga ved i hagen också på tork och den rör de inte.... :smirk:
 
Sv: Trädätning

Ok! så det finns alltså flera förklädda bävrar. ;)
Nu har vi iaf. skyddat alla träd från marodörerna och mineraler får de redan.
Jag tror nämligen inte att EU-kontrollanten skulle bli så glad om h*n
såg att inte ett enda levande träd fanns kvar på vårat godkända
bidragsberättigade naturbete.
 
Sv: Trädätning

Kan det kanske vara så att dom får i sig för lite fibrer?
Jag har läst vid nått tillfälle att träätning beror just på detta, för lite fibrer i foderstaten.

Ett annat tips...
Buske/träd som du kan ha i hagen som inte hästen rör...
Falsk fläder.
Av någon anledning rör inte hästarna dessa.
 
Sv: Trädätning

Nja, dom får massor med hö och kan gå in i sin lösdrift när de vill och äta halm.
Hagen är ju där den är och det blir svårt att byta ut nåt i den mot nåt annat. alternativet är att göra ett åkermarksbete till nästa år åt hästarna
och sen fortsätta ha kor som tidigare år där det finns träd.
 
Sv: Trädätning

Äter de ALLA träd?
Våra hästar har i princip haft fri tillgång till hö, men asparna gnager de ändå på.
Vet fler hagar där just asparna blivit av med barken.
 
Sv: Trädätning

Jag har sett att de har varit och smakat lite på alla trädsorter
förutom björk.
Rönnarna blev renskalade så de fick vi ta bort och körsbärsträden
hade också gått åt om vi inte nätat dem.
Men det verkar ju som om de bara tycker träd är gott och då får man väl bara göra vad man kan för att förhindra ätningen.
 
Sv: Trädätning

OM man har tid, råd, ork och lust kan man ju bygga ett vindskydd ( ett litet hus menar jag alltså ). Annars är det nog bra att slänga in grenar och pinnar.
 
Sv: Trädätning

Min häst äter på asparna, (finns bara asp och björk i hagen, eller utanför hagen står de ju faktiskt...han blir låång! :)) och låter bli björkarna.
Kanske är det saven som är god annars.. *godisgris*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja nu har jag helt plötsligt och oplanerad blivit ägare till en labradorhane på 1,5 år. Har hört talas om den här hunden då och då, att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 082
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp