E

ewa_85

Kan nån förklara för mig exakt hur man mockar med torv? :confused:
Jag fick förklarat för mig hur man gjorde... men jag har glömt =( har för mig att det va nåt med att man började med att fylla upp boxen med massa torv... å så mockade man ut bajset, å så har jag för mig att man lämnade kisset?? :confused: Så att det lixom blev som en permanentbedd. Å så att man behövde fylla på med ung. en bal/mån. Hon som talade om det för mig mockade 3 boxar på typ 15 min... det varken dammar eller luktar ammoniak som av spån....
är det rätt eller har jag fått allt om bakfoten... :confused:

Tacksam för svar //Ewa

Om man vill ha bädd så kan man mocka bort skiten och lämna kisset, om det inte blir för rörigt förstås. Man måste ta bort det som "sticker upp" samt fylla på ordentligt så det inte blir blött eller kladdigt.

Vill man inte ha bädd, så mockar man bort skiten och kisset. Blir lika bra tycker jag, och tar inte mycket längre tid.
Är inte någon förespråkare av bädd... Men tycker dock att torvströbädd (riktigt skött) är att föredra framför halmbädd som (enligt min åsikt) bara "brinner" och blir ofräscht.

Jag har mockat i torv i säkert 7 år och tycker torvbäddar funkar utmärkt! Bädd med halm gillar jag inte, men med torv tycker jag inte man kan låta bli att ha bädd, nä usch det blir inte alls bra.

Du gör så att du fyller boxen rejält med torv, mockar sedan endast ut bajs och höspill, låter kisset vara kvar. Kissar hästen alltid på samma ställe kan du i början "sprida ut" det blöta torvet i boxen så du får bädd på fler ställen än bara kissestället..
Kratta det jämnt och fortsätt likadant. Bäst tycker jag är att fylla på lite ny torv varje dag eller varannan.

En bal i månaden??! Nä jösses, en i veckan tycker jag är lagom, det är en normal förbrukning i mina ögon (står i 40-hästars med på torv).

Jag mockar min hästs box på 10-15 minuter och den stora fördelen med torv är att det är mycket lättare, fysiskt alltså. Det dammar heller inte och luktar mycket mindre än både spån och halm. Dock är det ju väldigt mörkt tyvärr.

Tänk på att innan du har fått en bra bädd får du inte snåla med torven så att hästen på morgonen står på betongen.

Använder torv till min darling...
Luktfritt samt lättskött då jag har bädd.
Strör ut kalk på botten (binder bättre) sedan ett
tjockt lager torv. Mockar ut bajs samt kiss om det "låter" om fötterna då du trampar där hästen kissat. Min trampar runt väldigt mkt och då kan jag med gott samvete lämna kvar småkluttarna från bajset då det inte syns som det gör i spån men att det också hjälper till att bilda bädden.
Det tar ca 5 -10 min att mocka och jag fyller på med en halv bal i veckan då jag vill ha det fräscht.

Du fick ett väldigt bra svar av mitrolle, kunde inte säga det bättre själv.. ;)
Jag gillar permanentbedd med torv, men man får se till att mocka ut lite av det översta lagret piss om det blir för blött. Vi har inte torvbalar utan bara lös torv och jag brukar fylla på en liten kärra i veckan ungefär.. (shettisbox) Och till stora hästen blir det väl en stor kärra i veckan med torv.

Ok. det va nästan som jag fick höra då =)
Tack så jätte mycket för hjälpen allihopa!!!:banana:

Jag har nämnligen tänkt å byta till torv. Dels för att det går snabbare å mocka, å så dammar å luktar det mindre =)

Ha det så bra!!

Kram Ewa

spån, gillar det inte.. blir skitigt på en gång, hur noga å länge man än mockar....

//Ewa

Torv och spån är bra. Torv underst som "bädd" och så spån på som automatiskt blir lite uppblandat med torven. Tycker inte att torv enbart är någon hit. Men, allt för att slippa halm! Något värre att mocka finns inte!!

Torv och spån är bra. Torv underst som "bädd" och så spån på som automatiskt blir lite uppblandat med torven. Tycker inte att torv enbart är någon hit. Men, allt för att slippa halm! Något värre att mocka finns inte!!

Ok, det lät som ett bra alternativ =) Ska kanske testa det då=) Tack så mycket =)

//Ewa :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 589
Senast: tanten
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Sundbro
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 153
Senast: Pancakes
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 633
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar