Torrt hösilage = Mögel?

ylvalill

Trådstartare
Jag har hört att om man har väldigt torrt hösilage så är det väldigt stor risk att det möglar eftersom det aldrig blir någon "ensileringsprocess" i balen. Stämmer detta eller är det bara nåt som nån har fått för sig? :smirk:
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

Det stämmar att det ofta är problem med jäst- och mögel i torrt hösilage (jag gjorde mitt examensarbete på grovfoder till hästar och tog då bla upp detta).

Att mycket jäst växer till beror dels på att få mjölksyrabakterier växer till vid hög ts och jästen har därmed ingen konkurrens, dels på att risken ökar att grödan blivit kontaminerad med jord under förtorkningen på fält. Jäst i mindre mängder är dock helt ofarligt att fodra med.

Mögeltillväxt tyder på att syre kommit in i balen. Det är svårare att få en hög densitet i balar med hög ts-halt och då ökar risken för syreläckage, samt att mer syre finns i balen vid inplastningen.
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

forts.

Vid hög ts-halt sker ingen ensileringsprocess eftersom mjölksyrabakt behöver vatten för att bilda mjölksyra. Det blir därmed ingen pH-sänkning och balen blir väldigt känslig för syreläckage då den saknar ngt konserveringskydd.

Pga detta så rekommenderar man idag inte ts-halter som ligger över 60%.
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

Tackar så mycket för svaret! :bow: Då var det ingenting som var taget rakt ur luften iaf....
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

Dock måste jag säga att bra plastade torra hösilage kan vara kanon! Vi hade förra året, och även i år, ett hösilage med TS på 70%. Det har vi ej haft ngr överhuvudtaget problem med(jädt/mögel), och vintertid slipper man problemet med att det fryser ;) Dock ska man vara medveten om det som föregående talare skrev. Ngn ensilering sker ej, utan bara en lufttätlagring...
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

Får man då fråga:
Vad är det för fördelar med att grovfodret blir ensilerat?
Räcker det inte med att det blivit "konserverat" i och med att syret inte kommer åt höet innanför plasten?
Har inte tänkt på att det skulle vara två olika saker!
 
Sv: Torrt hösilage = Mögel?

Det är mycket svårt att åstadkomma en helt syrefrimiljö, i synnerhet om man har tort spretigt hö som gärna sticker hål på plasten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp