mylisen

Trådstartare
nu har jag läst och jämfört med olika sorter och med hundtorrfoder.
på de sorter som är av samma så är det inget stor skillnad på katt- och hundfoder.
det kan skilja någon decimal bara.
en del ger sina katter av samma som till hunden, hundfodret är billigare.
andra säger att det är jättefarligt för katten att äta hundfodret.
nu undrar jag.....när jag nu studerat och jämfört av samma märke och funnit att det är precis lika hur kan det då vara såååå farligt för katten att äta det?
det som hundfodret inte har med i sitt är produkter av fisk, men det är det ju inte i alla kattfoder heller.
någon som känner sig kunnig och vill bena ut detta?
jag bara undrar hur det egentligen är.
ha en bra dag! :bump:

Sv: torrfoder

Vad är det du har jämfört och vilka foder?
Katter behöver taurin i helt andra mängder än hundar, och såvitt jag vet (som är mycket lite insatt i hundfoder) har man mer kolhydrater i hundfoder än vad som kan vara vettigt i ett kattfoder. Katter ska ha mycket animaliskt protein och fett, helst inga kolhydrater alls. Vegetabiliska proteinkällor fungerar inte alls på samma sätt. Fisk ska det inte vara i kattmat heller, fisk är godis och ska bara användas som det.

Nu har jag tittat lite snabbt på hundfoder (bla RC som ju marknadsförs hårt som ett "bra" foder). Innehållsmässigt är de lika illa på både hund och kattsidan, på tok för mycket spannmål och vegetabiliska ingredienser för att jag någonsin skulle ge det till mina katter. (Men visst, de flesta torrfoder är så dåliga...).
Det farliga är alltså att mycket få av hundfodersorterna innehåller taurin, som är absolut livsnödvändigt för katter. Det är inte farligt för katten att äta hundfoder vid enstaka tillfällen, men äter den det regelbundet är det risk för brist, med livshotande följder.

aha!:idea:
tack för det.
jag har jämfört olika foder i vanliga affären, men samma sort av katt och hund.....
finns det något torrfoder som är BRA?
och ligger i en "normal" prisklass.
alltså inte kostar en massa pengar för att det heter något spec.
de kan ju vara bra men det kanske finns ett lika bra foder som är billigare men är ungefär samma.
skulle ju vara kul att veta.
tycker det är så mycket olika mat åt djuren så man blir ju lätt snurrig.:rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·
Katthälsa Kände att min fråga i foderfunderingstråden höll på att spåra så startade en ny tråd. För det första så har jag ingen katt (eller hund)...
Svar
3
· Visningar
1 882
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama