Torra beten

P

Pellis

Hur har era betesmarker klarat torkan?
Mina marker är snustorra och jag har fått börja stödfodra :crazy:
Inget regn i sikte...den senaste 1,5 månaden så har det endast regnat 1 dag...

Hur har ni det där ute i Sverige?

Sv: Torra beten

Vi hade rena syndafloden under första hälften av Juni så vårt bete har klarat sig bra. Däremot växte det lite för bra så nu går hästarna till magen i gräs vilket gör att de betar dåligt ändå:(

Jag har samma problem som du=(
Hagarna ser ut som den torraste prärien:crazy:

Ska börja stödfodra nu till helgen......jag som hade hoppats på att klara mig utan det till iaf slutet juli:(

Hästarna har precis fått byta hage från en nerbetad till ett mycket kraftigt bete som har vilat hela sommaren.. Så inge problem med mat här:)

jo, bantningshagen för shettisar håller sig lagom kortbetad
övriga shettishagar har hållit sig okej
sommarhagen var rejält förvuxen när jag släppte dit hästarna för ett par veckor sedan. Jag tänkte först låta en bonde köra över den med betesputsen, men upptäckte att det var gott om lite lägre gräs i botten så jag lät det vara - de får äta det de vill ha och trampa ner resten. Fördelen med att inte putsa den är att fukten stannar i botten av växtligheten när det är tätt och ett par dm högt. Så där har det också klarat sig bra.

Jag klagar alltså inte på hur hagarna ser ut, de funkar bra för mina behov i år, än så länge. Men jag vill gärna ha regn nu, så att återväxten på vallarna blir bra - stora skördar ger oftast lägre grovfoderpriser....

Här ser det bra ut än så länge, det regnade en hel del innan denna värmebölja så det har funnits fukt i marken. Vi har även flera hagar att välja på :)

Släppte mina på mossen igår där det är ca 1 meter högt gräs.

Den hagen är så platt och tråkig men den andra hagen är slutbetad så då fick de byta.

Det är andra omgången de går på mossen i år, det brukar vara lagom att släppa dem en månad i taget då räcker betet även vid torka.
Skulle det däremot bli ihållande ösregn nu så får jag byta hage igen för då blir mossen för blöt att gå på men i gengäld växer det så fort i andra hagen då att det betet räcker.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur