Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Är det någon här som ger sin häst linfrökakan torr? Jag har hört att en del gör det, jag är skeptisk till det då jag har fått lära mig att den skall blötläggas, men de påstår att det går hur bra som helst.
Det går att ge LINFRÖKAKA (som man köper i en färdig säck t ex Hippo lincubes) torr, det gör jag med... Men det går lika bra att blöta den, om man VILL.
(Men vanliga linFRÖN ska kokas först)
Det finns två sätt att blöttläga vanliga linfrö!
Och det pratas ofta om vilket sätt som är "rätt"
1. Hälla kokande vatten över fröna och låta det dra.
2. Koka upp vatten och linfrö och låt det puttra.
Jag har gett linfrökaka både torr och blöt och inte har min häst mått dåligt. Jag häller också kokande eller hett vatten över hans linfrön och han har inte blivit sjuk av det heller!
Jag har inte sett att det står att linfrökaka måste blötläggas på någon förpackning och om det var tvunget att blötläggas skulle det ju stå på säcken!
Jag vet inte om linfrökakan behöver blötläggas men vill berätta hur jag gör.
Jag kokar 1 dl linfrön med 2 dl havre ca 30-45 min, låter svalna och förvarar i kylskåp, det räcker i två dagar till min B-ponny, det blir som en slemmig gröt.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Ekonomi & Juridik Tekniskt, så säljer jag hästar från ett företag, eftersom hästarna jag föder upp (0-1-2 föl/år) finns i företaget.
Men jag har bara max...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.