Osterang

Trådstartare
En av våra hästar har börjat flagna från huden och jag har ingen aning om vad det kan bero på.. Vi har testat allt känns det som - mjukgörande salva, hibiscrub, vegebomsalva, låtit det vara och bara tvättat av med vatten. Det går ändå inte bort. När det var som värst så fick han som skorpor i huden, men det verkar varken göra ont eller klia.
Det började under magen vid sadelgjorden och vi trodde att det kunde vara att den var fuktig och låg emot. Jag har låta honom vila från sadelgjorden ett tag och sedan bytt gjord men det kommer tillbaka igen.
När det var som värst så var det även på gananascherna och vid manen men det har försvunnit nu.

Red barbacka idag och insåg att det kommer vid friktion mot huden, hittade flaggor både uppe på ryggen och där jag hade haft benen.

Någon som har en idé om vad det kan vara??

Sv: Torr hud

Jag har samma med min häst. Det är som att huden är jättetorr och mjällar. Min häst får klåda och är öm i huden. Jag vet inte varför eller vad det är heller. Ska ha ut veterinär nästa vecka som ska titta på det.

Jag klipper min häst ofta då jag märker att han mår bättre av det, tror huden luftas bättre då och när man klipper kommer det fram ännu mer mjäll på olika ställen. Han sätter päls som en isbjörn trots att han är varmblod.

Jag tvättar honom 1 ggn i veckan med probschampo vilket jag oxå tycker hjälper, det blir mindre mjäll och han mår bättre. Lite svårare nu när det börjar bli kallt bara.

Sedan så får han stå så mycket som möjligt utan täcke för att lufta huden. Tror inte det är bra när det blir varmt och fuktigt under täcket så aldrig för varmt täcke.

Han får linfröolja varje dag som ju ska vara bra för huden.

Har oxå testat allt möjligt men detta är det som hjälper honom bäst. Hoppas veterinären har ngn förklaring och gärna botemedel mot detta.

Har ni koll på om era hästar får tillräckligt med zink?

Brist på zink kan göra att huden fjällar.

Genom analys på grovfodret där även mikromineralerna analyseras ser du om det finns tillräckligt med zink. Brukar vara rätt dåligt med zink i svenskt vallfoder.

Det går att mäta zink genom blodprov men om det rakt av kan tala om en brist vågar jag ej svara på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Retina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 926
Senast: Lycan
·
Småbarn Hej. Min tremånaders son har fått torr och röd hud. det började rätt tidigt med att han fick hormonplitor och sen blev huden...
Svar
5
· Visningar
9 289
Senast: stizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka