Torr&fjällande svansrot, mjällig man och pannlugg

galoppirruette

Trådstartare
Jag upplever att min häst är torr i huden.

Värst är det i svansen.
2 vet har tittat på svansen och de sa oxå att den såg torr ut men mkt mer sa de inte, bara att jag sku smörja och tvätta m hexocil.
Hände kanske 3 ggr i somras att jag tvättade svansen.Det hjälpte ett par dagar.
Har smort in svansroten med milda feta salvor.
Provat utspädd jodopax med mera...

Nu dränker jag in svansroten med olivolja, vilket jag får göra då och då, för svansroten torkar rätt snabbt ut igen. Men oljan hjälper iaf under tiden.
Jag borstar svanroten varje dag. Gör benor i svansen så jag riktigt kommer åt.

Nu under hösten har även mankammen börjat bli torr, har använt olivolja även där.
Pannluggen är full i mjäll?, ganska stora flagor som ligger nån mm ovanför huden. Borstar man och pannlugg lika noga som svans, varje dag.

Upplever även att resten av kroppen är torr, han har jätte mycket stöv. Men är trots detta väldigt blank i pälsen, pigg och glad.

Det är väldigt sällan jag tvättar honom, svampar hellre av honom där sadel och träns gjort "märken"...

Vad är det för problem vi drass med...?
(har skrivit en tråd tidigare om min hästs kliande svans i somras)
Jag blir tokig snart!
Hjälp! :cry:

Sv: Torr&fjällande svansrot, mjällig man och pannlugg

Det låter ju onekligen som om hästen har eksem, detta brukar visa sig väldigt tydligt nu på höstkanten. Då genom ökad mjällbildning på utsatta ställen, och ibland kan det även svullna upp som i knölar och se väldigt torrt och fult ut.

Något som har hjälpt min pålle, han har eksem och det vet vi. Började under jan-feb månad med att ge linfröolja i maten, detta har han nu fått under hela sommaren och planen är att fortsätta med det. Hitills har inte detta fenomen kommit, alltså ingen ökad mjällbildning eller andra torra ställen. Så för min del tror jag även på behandling inifrån sas, det räcker antagligen inte med de yttre åtgärderna.

Hur mycket linfröolja ska man ge,dl och varje dag eller bara någon gång/vecka?
Köper man det i vanliga mataffären?
Tacksam för svar...

½ dl skall räcka till 500 kg kroppsvikt, själv gav jag 60 ml vid inkörningen som tar minst 120 dagar. Däreftre 30 ml per dag, vid akuta tillfällen när tex eksemperioden startade ökade jag till 60 ml under ett par veckor. Jag har en islandshäst, alltså lite mindre än 500 kg.

min pålle är också torr och mjällig i mankammen och längst upp på halsen. vi klippte honom för ett tag sedan då han hade ohyra för två år sedan, då såg han också ut såhär fast det rörde på sig, och vet rek. att klippa honom på hösten.
man han hade iaf hunnit bli såhär i mankammen. och nu när vi klippt kroppen så visar det sig på benen också. liksom som att de vita flagorna trillar ner dit. :confused:
kan det här också vara någon form av eksem? jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det för han verkar inte lida av det, och var likadan förra året. men det brukar liksom ge med sig och på våren/sommaren syns inget..

min shettis var så där mjällig i våras. jag tvättade henne med grönsåpa 3ggr/v det blev bättre efter ca 3veckor. ge gärna matolja el linfröolja

Har hästen kraftigt hovskägg, ta och plöj igenom karlederna i så fall. Möjligheten kan finnas till fotskabb eller liknande, annars kan din häst vara som min pålle. Lite väl hudkänslig, han får ganska fort svamp i huden om han inte klipps så att det får torka snabbt. Det har dock blivit lite bättre sedan linföoljan kom in i bilden, men jag kommer ändå klippa för säkerhets skull. Han blir ohyggligt svettig vid ridning, en tjock päls som tar enorm tid på sig att torka ger mycket plågsamma svamp/eksemutslag som klådar oerhört på honom.

Åh, jag trodde jag va ensammast i världen med detta problem... Skönt men TRÅKIGT att andra oxå drass med det! =/

Klippa kan ju va en ide´men jag slipper helst.
Har aldrig gjort det, skulle nog bara kunna klippa litegrann på halsen, han behöver pälsen han får. Går ute så mycket på vintern och står i ett "kallstall" ( Kan ju tillägga att det är ett halvblod.)

Mjällen i svans och pannlugg är flagor och påminner nästan lite om psoriasis?!

lånar.

nu drar jag upp den här tråden igen.

min häst är också väldigt torr i huden och man och svans. nu har han blivit lite sårig i svansroten. sen släpper han stora flagor med rosa-rött mjäll från svansen. han har även tappat man och är rosa i hårbotten där. på kroppen är han väldigt stövig och har på bakdelen små bulor. han har ingen klåda, men är lite öm i svansroten..

jag fick rådet att avmaska samt tvätta med selukos. vad säger ni där ute? ska man prova eller är det lika att ta kontakt med vet. på en gång för att få ev. behandling?

Testa PROB- schampo och -olja.
I kombination med linfröolja har det gjort underverk för min häst!

Immer

Lustigt att fler har torra hästar för det är precis vad tänkte fråga om.
Min travarvallack som sköts enligt alla konstens regler har fått torr hud. Speciellt på sidan av magen bredvid flankvirveln men nästintill hela hästen är småtorr mest överallt.Däremot syns ingenting i mankam och svansrot.
Han är rakad, tåler inte fleecetäcke för då blir han elektrisk.
Täckad dygnet runt, ett täcke ute och ett annat inne. Tvättas snabbt var 14 dag, bara dushas av, inga shampoo.

Tips nån?

Tyvärr, inga tips. Jag har en eksemhäst med s k grav eksem och han blir aldrig så där torr som era hästar blir.

Samma symptom som ida.kar:s häst får han om han blivit angripen av knott, rosa fläcka ro huden lossnar liksom, men det är bara under knott-tiden.

Jag smörjer med MJ:s djursalva som gjort underverk i sommar (fick ge cortison året innan), självklart täcke o huva runt om o installning. Så ger jag linfröolja, ökar nu efter råd av Boj och ska även prova Probimin från 1 mars. O så en bra foderstat, bra hösilage.

Evt kan det finnas andra allergier än just eksem, hudparasiter osv. Eksemhästar som min är enbart alergisk mot knott o lider under tiden ca mars-okt/nov. Nu mår han alltså prima med fin hud. Pricktest kan göras vilket jag gjort för två år sedan för noga utredning av hästen. han är även kvalsterallergisk. Utsätter man hästen yterligare kan det skapa än mer problem. Immunförsvaret är ofta nedsatt så ytterligare infektioner/angrepp fås lättare.

Väcker liv i denna gamla tråd ytterligare en gång då den är aktuell för mig.

Min häst (Nordsvensk) har ganska länge haft torr och fjällande svansrot, han har kliat svansen, särskilt om somrarna och då även manen. Också manen är fjällig i botten och verkar liksom "torr". Nu har jag smort in med olivolja i svansrot och man och då kliar han den inte alls på samma sätt, har inte sett honom klia något alls nu sedan vi började med oljan. Dock är han VÄLDIGT flagig i svansen. Stora grådassiga lösa flagor som lossnar när jag borstar med´piggborse, det ser jätteäckligt ut. Ett stort behov av Clerasil Mjällschampo liksom... :angel:

Jag upplever det inte som att han är torr i hårremmen, han kliar inte heller sig någon annan stans på kroppen. För några år sedan behandlade jag honom mot fotskabb, som han högst troligen led av. Han hade de karakteristiska tecknen med stampande och kliande och mjälliga karleder. Nu kliar det inte i karlederna på honom och jag ser inga mjäll där heller.

Sedan 1½ månad tillbaka får hästarna linfrökaka. Först fick hästen med mjäll ca ½ kg per dag, men nu blir det bara lite grand i krubban eftersom det var alldeles för mycket energi och han blev fet av linfrökakan. Mycket lättfödd häst!
Jag har läst den här tråden och där rekomenderas linfröolja invärtes till hästarna. Min undran är dock om det inte finns olja kvar i linfrökakan, eller pressas verkligen all olja ur, eller så mycket att det som blir kvar inte har någon större inverkan?

Sedan tänkte jag: Eftersom han är torr i svansen och manen så borde det kanske inte vara så bra att tvätta med grönsåpa, för det är väl ganska uttorkande? Vet iaf de som tvättat sitt eget hår med det och det har blivit torrt trassel, särskilt de med väteperoxidat hår.

PROB:s produkter däremot vore kanske något? Men förutom det, vad kan jag göra för att få bort hans mjäll och torrhet?

Min undran är dock om det inte finns olja kvar i linfrökakan, eller pressas verkligen all olja ur, eller så mycket att det som blir kvar inte har någon större inverkan?

Det man är ute efter med lin-fröoljan, är omega 3 och 6 fetter. Dessa finns i riklig mängd i just lin-fröoljan, närmare bestämt 78% omega 3.
Dessa fetter är starkare än kroppens egna, och man får liksom en liten rokad i magen i mage och tarmvävnad när hästen äter lin-fröolja under en längre tid. Det bidrar till en starkare och inte så känslig miljö, vilket anses vara en orsak för bl a eksem och fånghästar.

Grönsåpa är alldeles utmärkt att tvätta med, javisst är den uttorkande men det som torkar är den döda huden som senare blir mjäll. Den övriga friska huden blir återfettad, prova själv att tvätta dina händer i grönsåpa så märker du att de blir mjukare och känns lite återfettade.

Vid eksem så vill man ha bort den döda alligatorhuden, det är den som orsakar klådan. I sämsta fall blir den dessutom hård och sprickbildning uppstår, vilket ofta sker när hästen kliar sig frenetiskt.
Då kommer såren, och det är inte lätt om de dessutom uppstår infektioner i dessa.

Ett annat medel som tar bort den övre döda huden är Horosol, efter ett tag av användande kan man märka hur huden släpper lite i taget. Ser rätt äckligt ut men är nödvändigt för att den friska elastiska huden ska komma fram, frisk hud kliar inte.

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 178
Senast: niardasp
·
Hästvård Hoppas någon har något gott råd för det här problemet. Jag har ett halvblodssto som är sex år. Hela sitt liv har hon kliat sin svans...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en New Forest som har en mjällig man, eller vad man ska säga. Det är som flagor i "hårbottnen" och en bit upp i manen. Han verkar...
Svar
3
· Visningar
1 251
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama