Torkrum för blöta täcken.

Inka-90

Trådstartare
Vi håller ju på och bygger vårat stall och jag har nu börjat fundera på m vi ska bygga ett torkrum att hänga in blöta täcken i, det blir inte stort men det måste få plats med 6st täcken.

Jag undrar nu hur ni torkar era täcken? Någon som har torkrum?
jag vill ju absolut inte ha in dem i sadelkammaren bland sadlar.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag har inget eget, men var i ett stall en gång som hade ett torkrum. Ägaren hade en värmefläkt där inne som hon slog igång när täckena skulle torka :idea:

Hon hade även installerat en tvättmaskin för täckena så det var hennes tvätt och torkrum, riktigt smart !.

Och byggt en liggande ställning där täckena hängde på som om de satt på hästen.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag vet ett stall som har torkrum. Det är (tror jag) bara ett vanligt isolerat rum och så har dom element och/eller motorvärmare där inne när det behövs.

Mitt tips är dock att ha ett öppningsbart fönster så man kan vädra? Det här rummet jag varit i känns istället väldigt fuktigt och luktar naturligtvis blöt hund där inne!


Men det kanske finns nån som vet nån bra slags ventilation/fläkt i sådana här lägen?
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Vi har ett tvätt/torkrum Som är isolerat mot ytterväggen (två sidor) och vanliga "stallplank" de andra två (hörnrum). Där har vi handfat, tvättmaskin, täckeshängare, byggfläkt, element och avfuktare. Har även en lucka ut mot stallet som går att öppna. På sommaren öppnar vi även de två fönstren lite gran.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag torkar täcken i vårt varmgarage för närvarande :) Men jag har tänkt bygga ett torkrum i stallet så snart jag kan :)
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

När det var dags för ny sadelkammare så tog jag en del av den ytan till ett separat täckesrum just för att slippa blöta täcken i själva sadelkammaren.
Rummet är inte stort, bara 1.35 x 3 meter, men funkar förvånansvärt bra! Lite bilder finns här: http://my.opera.com/marti130/blog/show.dml/4152043

Den vänstra sidan används mest som förvaring av de täcken som är "på gång" medans då den högra delen används för de täcken som ska torkas över natten. Täcken som inte används för tillfället ligger i lådor i sadelkammaren. I stallet har jag också satt två stänger i taket för att hänga galgar på så att det värsta kan droppa av täckena innan de hängs in i täckesrummet. Som Lovisaeleonora skriver är en avfuktare det bästa för att torka täckena.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag hade tänkt mig ha 3*1,5M med en stång uppe i taket där man kan hänga på 6st täckesgalgar. rummet behöver ju inte vara större, bara man kan hänga upp täckena.
Så hade jag tänkt mig ett vanligt element som ger lite värme och en avfuktare.
vad tror ni? blir det för trångt? jag har inte plats med större..
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

På gården använde vi en gammal bastu i huset till torkrum för täckena. Värmefläkt+avfuktare var guld!

I stallet nu hänger dom täckena i pannrummet. Eller bredvid då, i ett seperat rum.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Precis så som jag hade tänkt mig!! fast jag kommer få ha dörren på kortsidan därför behöver jag ha lite bredare än dej så man kan gå förbi de täcken som hänger.
Jag tror att detta lilla rum skulle vara guld värt på vintern!
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Varför slösa pengar på värme i onödan?

Avfuktaren behöver inte ytterligare värme, vi kör enbart avfuktare (med god kapacitet) för att torka fyra rejält tjocka vintertäcke med hals. Torra över natten, vattnet samlat i behållaren som töms i avloppet. Den mängden vatten är inget jag vill ha i väggar och tak.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag torkar täcken i sadelkammaren. Men då är det i princip bara ena hästen som använder täcke, och inte varje dag. Har satt krokar i taket framför elementet, så att man kan hänga täcket helt "platt". Alltså inte dubbelt.

Sen har vi utsugsfläkt i sadelkammaren. Byter ut all luft i sadelkammaren på 15 minuter. Så slår man på fläkten en stund när man hängt upp täcket och en stund nästa dag så är täcket torrt, och har inte haft något problem med fukt eller mögel i sadelkammaren. Värmen är runt 12-15 grader i sadelkammaren.

Om du bygger torkrum så är ett tips att det finns utsugsfläktar som är fukthaltsstyrda. De slår alltså på automatiskt om det blir för fuktigt i rummet.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Varför slösa pengar på värme i onödan?

Avfuktaren behöver inte ytterligare värme, vi kör enbart avfuktare (med god kapacitet) för att torka fyra rejält tjocka vintertäcke med hals. Torra över natten, vattnet samlat i behållaren som töms i avloppet. Den mängden vatten är inget jag vill ha i väggar och tak.

Men om du värmer upp rummet avdunstar vattnet i täcken fortare och avfuktaren kan jobba effektivare. Man behöver ju bara ha på fläkten några timmar och den drar 2kr/dag.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Hos oss så har de hängt långa krokar från taket i bortre änden av spolspiltan,där får det plats runt tiotalet täcken som torkas av en byggfläkt som sitter på väggen och blåser rakt in mellan alla täckena. När det är dagsför torkning så drar vi bara för ett stort skynke för att behålla värmen inne vid täckena. Fungerar kanon och fukten avdunstas direkt. Fläkten går på timer.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

Jag har ett Wascator torkskåp som jag tycker är helt outstanding :)

Tar lite plats, torkar fort och är himla smidigt :)
Får plats med 5 täcken samtidigt, tar ca 1,5-2 h att torka dem om de är genomblöta.
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

TORKRUM
För att få en bra funktion i torkrummet bör väggarna vara isolerade och ha fuktspärr (plastfilm) som i vanliga väggar. Om inte väggarna är täta, så avfuktar man hela stallet.. ;) Ett elelement som är konstruerat för stall och övriga fuktiga utrymmen ger en bra grundvärme, det behöver inte stå på jättemycket. Om luften är lite varm jobbar avfuktaren bättre och täckena torkar mycket snabbare.

Och varför man ska använda avfuktare och inte fläkt? En fläkt drar ganska mycket ström, och som en energikonsult till mig sa ang. hålla torrt i sommarhus på vintern: "- Det är väl ingen vettig människa som torkar diskbänken med hårfön?"
 
Sv: Torkrum för blöta täcken.

TORKRUM
För att få en bra funktion i torkrummet bör väggarna vara isolerade och ha fuktspärr (plastfilm) som i vanliga väggar. Om inte väggarna är täta, så avfuktar man hela stallet.. ;) Ett elelement som är konstruerat för stall och övriga fuktiga utrymmen ger en bra grundvärme, det behöver inte stå på jättemycket. Om luften är lite varm jobbar avfuktaren bättre och täckena torkar mycket snabbare.

Och varför man ska använda avfuktare och inte fläkt? En fläkt drar ganska mycket ström, och som en energikonsult till mig sa ang. hålla torrt i sommarhus på vintern: "- Det är väl ingen vettig människa som torkar diskbänken med hårfön?"

Våran fläkt drar 2 kronor/dygn = 730 kr/år om den går dygnet runt, året runt. Nej jag anser inte det speciellt dyrt eller att det drar mycket ström. Och den går max 50 dagar/år = 100kr. Dessutom som du skrev så jobbar avfuktaren mycket bättre om det är lite varmare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
958
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 165
Senast: MML
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 802
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 919
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp