Torkade brännässlor, mögel?

Shaggy

Trådstartare
I våras/sommras så torkade jag brännässlor till Novan. Då de var torra så la jag dom i en plasthink och tryckte på ett lock. I hinken la jag även torkmedel för att minska risken för oönskad tillväxt av mindre roliga organismer.
Nu efter nyår så tänkte jag att jag skulle börja ge av nässlorna (jag hade glömt dom tidigare) och blandade i lite i uppblött betfor. Det som är konstigt är att hon har börjat hosta mer sedan hon började få nässlorna. De kan bero på vädret eftersom jag lyckades börja ge när det var extremt fuktigt ute (nu har hon inte fått på några dagar) men samtidigt funderar jag på risken för mögel.
Det luktar inte mögel utan friskt av brännässla och det gör det även när jag blöter det. Hästen älskar att få nässlorna i maten det blev mycket godare så. Nässlorna är så torra så dom blir till pulver när man krossar dom i handen, men det kan ju hänt något innan jag la dom i hinken.
 
Sv: Torkade brännässlor, mögel?

Om nässlorna verkligen var torra så lär de inte ha möglat av förvaringen och troligen skulle du både känt på lukten och set om nässlorna var så pass mögliga de framkallar hosta.

Jag tror på en olycklig slump eller att hästen inte tål torkmedlet.
 
Sv: Torkade brännässlor, mögel?

Oj var visst otydlig :o
Torkmedlet ligger inte i direkt kontakt med nässlorna utan ligger i en väl igentejpad "tät" papperspåse. Det borde inte komma i kontakt med nässlorna.
 
Sv: Torkade brännässlor, mögel?

Luktar dom frächt så borde dom vara det tycker jag.
måste passa på att fråga dig. Bränns dom inte då dom torkat? Jag har aldrig vågat prova, tycker det är meskt att bränna sig på brännnässlor :crazy: .

Men om det försvinner när man torkar det så kanske man skulle skörda lite i sommar....
 
Sv: Torkade brännässlor, mögel?

Dom bränns inte men dom sticks lite, dock inte så att det känns särskilt obehagligt. Det försvinner om man sköljer av händerna i vatten. Det jag har börjat fundera lite på är om hon blir irriterad i halsen av det här lite stickande. Hon är hosthäst så hon är ju helt klart lite extra känslig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp