Tömkörning

C

cherokee

Hejsan!

Jag skulle villja veta exakt hur man tömkör.
Tacksam för svar

Sv: Tömkörning

Sök via sök-funktionen så hittar du en massa, de gjorde jag iaf.. ;)

Jag stavar som en kratta :cry:
Sök-funktionen är en guldgruva :love: Lycka till!

*knapplån*

Länkar till andra hästsajter, är inget genomtänkt svar på ett diskussionsforum :bow: .

Hej du Cherokee, men ett inlägg.

Om man vill lära sig tömköra så är ett bra tips, att leta reda på någon som kan undervisa i tömkörning och som verkar ha en metod man gillar.

PÅ ett internetforum kan man få tips om man har kommit en bit i sin ridning eller tömkörning. Men man kan omöjligt lära sig rida eller tömköra på internet.

För det är inte så enkelt som att dra i vänster töm och få hästen att vända, eller lägg tömmen bakom rumpan så böjer du hästen och så jobbar den rätt

Hästen är ingen död maskin, utan den fungerar i en dialog med oss.

I början måste man ha en instruktör som SER den dialogen och kan se vilka brister som finns i tömkörarens del av dialogen

Annars kan man ju inte bli skickligare på att kommunicera med hästen...

Och det är det som tömkörning är kommunikation via töm...

Vilket som allt annat är en konst - där man behöver en lärare

*KL*
Jag använder mig mest av tömkörning av unghästar o brukar nästan bara vara ute i skog o mark. du har en naturlig framåtbjudning o det är mkt mer logiskt för hästen att begripa att när vägen svänger eller om man går runt ett träd.

Man kan lära hästen nästan alla hjälper innan man rider på den med detta.

Jag lovar att det ser kul ut när jag springer som en tok efter en galopperande häst.

Den blir får oxå självförtoende o vågar gå " först" och man har sen inga problem att rida ut själv.

Har oxå nytta av detta om hästen har stått länge o kanske är stallmodig o farlig att leda. den kanske oxå ha varit skadad o då vill man inte att den ska fara omkring som ett "torrt skinn".

Det är oxå bra som ren omväxling eller om hästen är öm i sin rygg.

Susan skrev:
Hästen är ingen död maskin, utan den fungerar i en dialog med oss.

I början måste man ha en instruktör som SER den dialogen och kan se vilka brister som finns i tömkörarens del av dialogen

Annars kan man ju inte bli skickligare på att kommunicera med hästen...

Och det är det som tömkörning är kommunikation via töm...

Vilket som allt annat är en konst - där man behöver en lärare

Du är klok du. Jag ska snart ut och kommunicera en stund med Timatant. Senaste två dagarna, har jag mest suttit i boxen och diskuterat väder och vind med henne och hon har snusat på mig och hummat instämmande. Idag har jag tänkt att ta en liten skrittvända om jag orkar.

axel skrev:
Den blir får oxå självförtoende o vågar gå " först" och man har sen inga problem att rida ut själv.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :) Det är det här, jag försöker jobba fram för att kunna rida ut på riktigt själv igen.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
870
Senast: Strandad
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka