tömkörning- lång låg form

Mirre

Trådstartare
Tömkörde min clydesdale valack idag. :)
Gick jättebra och han jobbade faktiskt riktigt bra för att vara så pass otränad som han är. Började nosa lite på sökning framåt nedåt också. :) Hur får jag honom att söka sig neråt?
Just nu går han gärna lite för hög och jobbar inte direkt med rygg och bakdel. Fattas en del framåtbjudning också ;) :D
Nåt tips om hur jag får honom mer motiverad? Han är rätt seg.
Idag jobbade vi mest med att han skulle förstå vad som menas med volt och höll inte på så länge. Försökte att stöda lite på yttertömmen och plocka (ytterst lite) på innertömmen, på volten.
Tyckte det funkade bra men han vill gärna bara böja på nacken, och släntra efter med bakdelen. ;)

Sv: tömkörning- lång låg form

Tömkör utomhus! Gärna över bommar/upphöjda bommar så han riktigt får söka sig framåt nedåt och samtidigt lyfta på benen! :)

Hej Zindy,

Om han inte är tömkörd så mycket så är det inte jätte konstigt om han inte fattat poängen med det hela ännu, du får mer framåt bjudning när han väl börjar förstå vad det handlar om tror jag. Med tömkörning kan det vara så att det är ganska traggligt och vingligt i början, man får kämpa sig igenom en 10-20 ggr innan hästen börjar förstå. det kan va så att man undrar vad 17 man håller på med i början för man tycker inte det ger något. men hänger man i brukar det lossna och sen har man igen det 100-falt i framtiden när man har en häst som går att jobba i töm.
ge inte upp - och förvänta dig inte för stora framsteg i början som sagt! lycka till!

oki jo han är tömkörd mycket förut, även inkörd sen han var ung men har stått ett tag, så kondis och muskler är inte igång. Men form och framåtbjudningen kommer väl i samband med muskelr antar jag

OK, trodde inte han var tömkörd så mycket då du skrev att ni tränade på att få honom förstå hur man går på volt... försök variera arbetet, mycket tempo växlingar och byta spår, varv osv, bommar, så hästen får omväxling om han är seg.

oki jo han är tömkörd förut dock inte så mycket på volt, mest rakt fram i skogen typ

Liknande trådar

Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 378
Senast: em-pirre
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 658
Senast: grl
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·
Träning När jag tömkör eller longerar min häst och ber honom att jobba lite mer så knäpper han bara av i nacken och drar ihop sig. Försöker...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama