Tjuvparning

Lycanthrope

Trådstartare
Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh:

Löpet var uppskjutet med ett par månader men när hon väl kom igång så hade vi dom ordentligt särade och varken jag eller sambon har lämnat dom ensamma.
Jag har tidigare haft intrycket att dom sitter ihop en stund vid parning men har nu förstått att det kan gå mycket fortare än så?

Ultraljud ska givetvis göras.

Jag tycker det verkar finnas en del risker med abortspruta? Alternativet är kanske att avliva valparna, jag vill inte sälja billiga blandrasvalpar. Är dock väldigt sugen på att behålla en till oss själva.

Tiken är dalmatin, hanen schäfer/labrador. Båda är friska (tiken ej röntgad än dock) och trevliga, men det var aldrig tänkt att dom skulle skaffa valpar tillsammans. :meh:
Snarare att hon skulle få meriter och matchas med en bra hane av samma ras såsmåningom.

Vi lär få mycket skit för det här, det får ju bara inte hända. Uppfödaren kommer säkert lägga sig i och tycka, fast hon har fått flera tjuvparningar mellan sina hundar.

Det är kanske inte så svårt hänt trots allt?

Vi funderar på att chipkastrera hanen, han är 7 1/2 år. Relativt lugn vid löp men intresserad.

Sv: Tjuvparning

Det är väl inga större risker numera med den typen av abortspruta som ges. Ultraljuda hunden först så du ser om hon är dräktig och är hon det så ge sprutan.

Jag hade gett sprutan om det inte gått för långt. Aldrig att jag skulle vilja ta fram den blandrasen med berått mod, jag hade ju hellre behållt en renrasig.

Syrrans blandrastik lyckades bli parad utav en av våra hanar när han var bara sju månader gammal. Han visade inget som helst intresse för henne och vi tänkte helt ärligt inte att det kunde ske något, men plötsligt så hade det hänt.. Hon ultraljudades och jag tror det var tre eller fyra foster som syntes. Fick abortspruta på 25-30 dygnet, två stycken med ett par dagars mellanrum har jag för mig? Tiken var drygt två år då. Det hela gick bra, hon visade i stort sett inga symptom alls efteråt. Tyvärr avlivades tiken i augusti -13 pga väldigt dåliga höfter (Tack gode värld för att vi inte fick för oss att behålla valparna!), men han aldrig få några men av sprutan.

Syrrans blandrastik lyckades bli parad utav en av våra hanar när han var bara sju månader gammal. Han visade inget som helst intresse för henne och vi tänkte helt ärligt inte att det kunde ske något, men plötsligt så hade det hänt.. Hon ultraljudades och jag tror det var tre eller fyra foster som syntes. Fick abortspruta på 25-30 dygnet, två stycken med ett par dagars mellanrum har jag för mig? Tiken var drygt två år då. Det hela gick bra, hon visade i stort sett inga symptom alls efteråt. Tyvärr avlivades tiken i augusti -13 pga väldigt dåliga höfter (Tack gode värld för att vi inte fick för oss att behålla valparna!), men han aldrig få några men av sprutan.

Alldeles korrekt info! Hon fick första sprutan på fredagen och den andra gav jag 1 dygn senare hemma för att jag skulle slippa åka in på en lördag till veterinären.

Men som sagt, det märktes aldrig på henne. Hon hade slutat äta, börjat gömma sig under sängen och kräktes en morgon, det var så vi insåg att hon kanske var dräktig. Efter sprutan tog det bara några dagar innan hon åt och var som vanligt igen.

Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh:

Löpet var uppskjutet med ett par månader men när hon väl kom igång så hade vi dom ordentligt särade och varken jag eller sambon har lämnat dom ensamma.
Jag har tidigare haft intrycket att dom sitter ihop en stund vid parning men har nu förstått att det kan gå mycket fortare än så?

Ultraljud ska givetvis göras.

Jag tycker det verkar finnas en del risker med abortspruta? Alternativet är kanske att avliva valparna, jag vill inte sälja billiga blandrasvalpar. Är dock väldigt sugen på att behålla en till oss själva.

Tiken är dalmatin, hanen schäfer/labrador. Båda är friska (tiken ej röntgad än dock) och trevliga, men det var aldrig tänkt att dom skulle skaffa valpar tillsammans. :meh:
Snarare att hon skulle få meriter och matchas med en bra hane av samma ras såsmåningom.

Vi lär få mycket skit för det här, det får ju bara inte hända. Uppfödaren kommer säkert lägga sig i och tycka, fast hon har fått flera tjuvparningar mellan sina hundar.

Det är kanske inte så svårt hänt trots allt?

Vi funderar på att chipkastrera hanen, han är 7 1/2 år. Relativt lugn vid löp men intresserad.

Ge spruta och prata inte sen om det. Varför måste du berätta för uppfödaren mm? Ingen har väl med det att göra.

Ge spruta och prata inte sen om det. Varför måste du berätta för uppfödaren mm? Ingen har väl med det att göra.

Instämmer. Medlet som man sprutar med är samma som man ger vid Pyo o inte alls så illa som det som fanns förr. Har det gått för långt så kan man ta bort valparna vartefter de kommer ut, tiken skall inte få lukta eller slicka på dem. Om det inte är en förstföderska bör man spara en valp.

Ang hängning så behövs det inte för att det skall ta sig.

Gör ultraljud vid 28 dygn efter parningen och om där finns foster så ge abortspruta då, tycker jag. Då ger ni inget i onödan.

Om det inte är en förstföderska bör man spara en valp.

Fast spara EN valp? Hundar som växer upp som ensamvalpar blir sällan lika välfungerande som de som har syskon, så då får man nog spara två, om man vill tänka på valparnas utveckling framöver, och inte bara tiken...

Fast spara EN valp? Hundar som växer upp som ensamvalpar blir sällan lika välfungerande som de som har syskon, så då får man nog spara två, om man vill tänka på valparnas utveckling framöver, och inte bara tiken...

Sant, jag ville mest få fram att om tiken aldrig haft valpar så behöver man inte spara någon eftersom hon då inte vet vad som händer, en erfaren tik kan må dåligt om ingen valp behålls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 863
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 959
Senast: russinbulle
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 496
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar