Tjuvat kraftfoder. Kolik?

lobell

Trådstartare
Mitt 16-åriga kallblodssto har på nåt sätt under natten, tagit sig ut i stallet och ätit upp ca 15 kg blå grundkrafft. Bajsat 2 högar.

Ringde vet som sa att jag skulle ta en lång promenad eller ridtur. Hon har inte rullat sig i hagen under tiden jag ringde. Verkar inte ha ont någonstans.
Under ridturen på 2 timmar bajsade hon 3 ggr. 2 helt vanliga högar och en något lösare, men ej diarre.
Nu står de inne en stund och äter lite för att sedan få gå ut en stund i lilla hagen där jag har lite koll.

Nåt mer jag ska tänka på att kolla den närmaste tiden?

Sv: Tjuvat kraftfoder. Kolik?

se till att hon får i sig lite extra vatten, pellets är väldigt torrt. du kan ge jäst i några dagar.
jag skulle gått en sväng i kväll också samt kolla till henne under natten.

min ponny kom lös och åt upp en del müsli, lusernpellets/hack och vetekli (jättegott, torr kli...). han fick inte kolik men en kraftig allergisk reaktion, utslag och sår över hela sig. han åt dock max 5 kg och mestadels lusern. 15 kg kraftfoder är mkt!

Jag skulle dra ned pà fodret rejält, inget kraftfoder och lite mindre hö.

Skulle inte vàga fodra som vanligt. Samt motionera hästen. Men din hást värkar ju ha klarat sig riktigt bra.

Det var inte min tunna hon ätit ur och fick nya uppgifter att det inte var 15 kg hon kunnat äta utan max 5-10, men ändå mycket :(

Vi ska gå en sväng innan intag och sen gå ner i natt och kolla om hon bajsat och hur hon verkar.

Usch, tråkigt när jag precis sagt till sambon att våra hästar har haft väldig tur i fråga om skador och annat.

Ja, man ska aldrig säga saker tyvärr :)

KL*

Om hon bajsar normalt under natten, är största risken över?

Nu har vi förstås redan handlat och har ingen jäst hemma, men ska iväg imorgon och tänkte ge några dagar för säkerhets skull.
Kan man ge lite betfor imorgon eller bör man vänta ett tag?

Mitt 16-åriga kallblodssto har på nåt sätt under natten, tagit sig ut i stallet och ätit upp ca 15 kg blå grundkrafft. Bajsat 2 högar.

Ringde vet som sa att jag skulle ta en lång promenad eller ridtur. Hon har inte rullat sig i hagen under tiden jag ringde. Verkar inte ha ont någonstans.
Under ridturen på 2 timmar bajsade hon 3 ggr. 2 helt vanliga högar och en något lösare, men ej diarre.
Nu står de inne en stund och äter lite för att sedan få gå ut en stund i lilla hagen där jag har lite koll.

Nåt mer jag ska tänka på att kolla den närmaste tiden?
Off topic: Ofta när jag har varit ute på ställen har det gnällts när jag krävt att man ska ha kraftfodret oåtkomligt för hästarna, helst inlåst i ett separat utrymme. Tror du förstår varför man ska ha det... Detta ska inte ses som kritik till dig, men andra kanske får sig en tankeställare... Hur snälla era hästar än är, stäng för fasen in kraftfodret i ett separat utrymme, för era hästars skull!!! Till ts håller jag tummarna för din häst. Det går nog bra ska du se.

Ja, man ska aldrig säga saker tyvärr :)

KL*

Om hon bajsar normalt under natten, är största risken över?

Nu har vi förstås redan handlat och har ingen jäst hemma, men ska iväg imorgon och tänkte ge några dagar för säkerhets skull.
Kan man ge lite betfor imorgon eller bör man vänta ett tag?
Köp hem parafinolja , den kan du hälla över ca 3 dl betfor (väl uppblött) , snåla inte med oljan den gjör ingen skada men smörjer tarmarna gott. Är samma olja som klinikerna slangar kolikhästar med. Men det låter som att din häst har klarat sig bra tycker jag m en smörj ett par dagar xtra ,kan bli stopp i nån tarmficka ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Vi delar stall så jag ska till att de andra oxå låser in sitt foder i en box.

Vi var nere kl 24 igår och hon hade bajsat, druckit och ätit hö.
Vet sa att jag inte behövde oroa mej mer.
Tänkte ge lite betfor med jäst ikväll. Hon verkar helt normal och sambon masserade henne och hon känns avslappnad och verkar inte ha ont.

Phu! :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka