Tjockare svans

Malacki

Trådstartare
Någon som vet något sätt att få en tjockare svans? Min häst har tunn svans och ska man bli en dressyrhäst i framtiden, är en tjock och lång svans önskevärt ;) (kan tilläggas att jag inte rör den i onödan och aldrig utan pälsglans)
Han får en välbalanserad foderstat och höet är analyserat. Han får också kiselgur och lite linfrön.

Nu vill jag gärna ha en massa tips! :D

Sv: Tjockare svans

Ett tips är att inte låta den växa allt för lång. Ibland blir svansarna tunna för att de trampar på dem när de reser sig, och sliter ur stora tussar. Å andra sidan, det lär man ju se när man mockar.

Skulle bli överlycklig om den skulle komma i närheten av marken, den slutar strax nedanför hasen...:crazy: Jag toppar den varannan månad så jag får bort det yttersta som är slitet.

Fläta svansen och spraya med pälsglans, borsta aldrig svansen utan red ut med fingrarna istället.. Trä en nylonstrumpa över ifall du står på spån. Då hinner den växa till sig till sommaren. Sen när flugorna vaknar till liv så kan du fläta halva svansen så att hästen har någonting att vifta bort insekter med. Linfröolja är bra! Sen har inte alla hästar genetiken för en tjock svans, men den ser fylligare ut om du klipper till den varje månad.

Tack för tipsen! Ska fläta svansen ikväll så får jag hoppas på att det funkar och att man ser någon skillnad framåt vår/sommaren! Hon på videon tog ju ur sina flätor en gång var sjätte vecka, kan man ha dom i sålänge? :)

Jag flätade om mina vid behov. Alltså när jag såg att dom började gå upp och tova sig. Ett tips är att när det är dags att fläta om att ha i lite pälsglans så man inte sliter i stråna. Ett tips är pälsglanset från Foxfire. Det kostar lite mer men sliter inte alls på man och svans. Inte vad jag märk :)

I den här videon får man se hur en tjej flätar så kallad mirakelfläta. Det funkar faktiskt, gjorde det på min travare och hon fick tjockare och längre man :) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CyPIWYGwvXE

Hmm man kanske skulle testa den där varianten istället för vanliga flätor. Min har väldigt lång man (nästan ner till knäna) men delar av den har gått av väldigt högt upp och det är ju inte så roligt :cry:

Fast pälsglans är det ju många "man-vetare" som motsätter sig: många fabrikat innehåller silikoner och det är ju på sikt inte bra för hårstrået.

Jag tror att det är med hästar som oss människor, en del har tjock svans/hår andra inte.
Men du kan förbättra den genom att med enbart händerna reda ut torvorna. INTE kamma eller borsta!
Jag ryser av obehag när jag ser folk som står och borstar man o svans med piggborste!!

Ja usch ja! Aldrig piggborste i svansen! Aldrig prövat foxfire, kör endast med TIB hehe, vilken tycker ni är bäst? :rofl:

Du kan aldrig ändra genetiken för hur mkt tagel din häst odlar, det är väldigt individuellt, visa får mkt man och/eller svans, andra får mindre helt enkelt.

Men du kan ta hand om de strån som den har.
Kamma/borsta inte i onödan och använd pälsglans eller annat hårutredningsmedel när du reder ut manen och svansen.

Fast tänk på att flätor inte GÖR manen/svansen tjockare utan det gör bara att den upplevs som tjockare tack vare att det blir vågor i taglet och mer luft/fyllighet mellan stråna när man lossar flätorna, tack vare de vågor som bildas i håret. Precis som när vi vågar vårat hår, det blir fylligt och fluffigt, ser mer ut helt enkelt :laugh:
Att konstant ha flätor i sliter faktiskt, stråna ligger tight tillsammans och gnor mot varndra, plus att snodarna skaver/sliter av. Däremot när man för en gångs skull släpper ut dom så får man just fluffigheten/fylligheten och luras därmed av den.

Senast ändrad:

Det gick ändå inte att ha svansen flätad, shettisen såg det lite som en tuggleksak :crazy: så jag fick fläta upp den illa kvickt. :grin:

Det gick ändå inte att ha svansen flätad, shettisen såg det lite som en tuggleksak :crazy: så jag fick fläta upp den illa kvickt. :grin:

Lika så bra tycker jag. Kan inte vara nån höjdare för hästen att gå omkring med flätad svans. Tänk så obehaglig den måste vara att vifta med.

Hoppas du kommer på nåt annat sätt att få en tjockare svans :)

Om inte annat så finns det lös svans man kan sätta i om det bara är att det ska vara snyggt till tävling. Vet dock inte om man får ha det när man tävlar dressyr, är inte så insatt i de reglerna längre.

Om inte annat så finns det lös svans man kan sätta i om det bara är att det ska vara snyggt till tävling. Vet dock inte om man får ha det när man tävlar dressyr, är inte så insatt i de reglerna längre.

Lössvans är inte tillåtet på dressyrtävling.

Sluta borsta svansen.
Tvätta den., sätt i balsam o pälsglans o toppa.

Om du borstar- börja längst ner. håll i hela svansen långt ner o börja reda ut.

att den blir sliten betyder just att den slits i.
Den kan vara fin vid speciella tillfällen o blir då ännu finare.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka