tjocka ben

A

artchie_1997

Min hästs ben är jättetjocka på morgonen när jag ska släppa ut honom. Jag tror att det är p.g.a kraftfodret han får på kvällen. Han får den största givan på kvällen, men borde jag ge honom det på morgonen i stället? så kan han "gå av sig" kraftfodret i hagen. Det blev så här förra året också när han kommer upp i en högre giva av kraftfodret.
Jag har testat att ge honom Fibergi Bas, funkade inte då han blir ´knäpp av all havre. Provade då nåt ungdjursfoder men tyckte inte det var bra. Dessutom är han ingen unghäst längre, ska bli 8 år i april 2005.
Nu går han på Krafft Grund och Groov. Även 2-3 dl linfrö, 30 ml biotin (har kanske inte med saken att göra) och 0.5 dl groddolja. Förutom det har han fri tillgång på hö.
Men om jag istället ger han den största givan på morgonen, finns det inte risk för foderförstoppning i strupen?
Lindor och liniment gör ingen större nytta... Kan det vara nåt annat? Om han får mindre kraftfoder än vanligt blir han inte så svullen...

*svammel som många kompisar låter löjligt... de tycker jag är mammig, är jag det?*

Det är lite segt de första stegen ut ur boxen om han är jättesvullen...

Sv: tjocka ben

Han behöver kanske röra sig mer och har dålig blodcirkulation?

Har en sån häst själv nämligen. Han har dålig blodcirkulation och jag har börjat ge kraftfoder på morron , det mesta då han "måste" få nåt på kvällen när andra pållen får.. Vet inte om det hjälper eller ens har med saken att göra men det känns bättre att han får som du skrev gå av sig det i hagen :smirk:
Han blir iaf mycket bättre efter en stunds rörelse.

Kanske får han för mycket mat? Testa att minska ett tag och se vad som händer.

Testa att prata med en homeopat om problemet. Jag fick några piller som funkade jättebra kommer inte ihåg vad de hette men det fick väl igång blodcirkulationen igen och han blev jättefin i benen efter han fick äta dom ett par dar. Sen slutade jag med dom och då höl det i sig, ja ända tills nu då...

Måste bara fråga, får han verkligen 30 ml biotin om dagen??? Menar du inte 3...?

Jag har nu testat sen jag skrev tråden, kommer inte i håg när det var :smirk: , att ge den större givan på morgonen och jag ser redan förbättringar. Jättefina ben.
Jag har dragit ner ganska mycket på mängden kraftfoder nu oxå.
Morgon:
0.4 kg Krafft Grund
0.1 kg Krafft Groov

Kväll:
0.2 kg Krafft Grund
0.1 kg Krafft Groov
30 ml biotin, ja det ska vara så mycket enligt "burken". Köpt på börjes, vimital heter det.
3 dl linfröcubes

hovarna är ganska trasiga om sommaren, men mycket finare nu, bra blodcirkulation...

tack för svaren :bow:

Det skilljer väldigt på koncentrationen på biotin på olika märken, så 30ml är inget ovanligt. Den flaska jag har för tillfället är normalgivan per dag 10ml, men man kan tredubbla givan om hästen har dåliga hovar.

Oki. Tack! Då är jag van vid biotin med högre koncentration.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka