Tjocka ben av protein

pimy

Trådstartare
Hur känns det när benen tjocknar pga för mkt protein? Är det som en svullnad över senorna eller som gallor? Var svullnar benen - längs hela senorna eller bara i lederna?

Sv: Tjocka ben av protein

Min häst brukar bli svampig över hela senan/skenan när första kraftiga gräset kommer men det försvinner när man ridit :)

precis så känns min häst med. Hoppas det bara beror på att det är pga proteinet i gräset som gör det. Jag provade att massera in liniment och då försvann det helt och hållet men sen var det tillbaka efter en halvtimme igen...

Det beror på hur hög proteinchock det blir... Såg att min gosse hade lite gallor igår så jag frågade om gräset varit gott... hihi...
Dom brukar vänja sig ganska snabbt men fånghästar är väl en katastrof just nu skulle jag tro... Har märkt att min hund också blivit galen i gräset nu när det börjar växa...

Är det riktigt illa kan dom få knutor på kroppen också. då bör man se upp!

Hej,min flinga hade "svampiga"ben..ja hela han var lite "svampig"
han gick då på både korn och havre,tog bort båda två..detta är ett år sedan..ersatte med hästekraft,betfor,mineraler och chevinalplus,morötter i massor han har blivit såå fin!!!( gav även lite alger som skulle "transportera ut lite "skit"ur kroppen)
Inga svamiga ben längre pigg och glad ja man kan till och med känna att han har "senor" och beniga ben :rofl: :D
Sedan får han ensilage och lite hö...för oss funkade detta :banana:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur