Sv: tjock katt och smal katt
Jag har samma "problem"fast min ena katt har tydligen grav fetma medan den andra är smal åt det magrare hållet. Ja,att den tjocke är SÅ tjock hade jag liksom inte sett utan mer tänkt att "Han kanske ska se ut så där,litet mullig som en britt"(medan äldsta katten mest påminner om en bengal)eller att jag kanske kunde inse att LITE tjock var han nog men jag ville nog helt enkelt INTE inse vad veterinären sade för några veckor sedan att katten har fetma och måste banta 3 kg till att landa på en vikt på 4,5(han väger alltså 7,5 kg...Fast nu borde han vägra mindre men inte så där så jag kan se det....).Så han är insatt på veterinärfoder.Det är tydligen inte samma sak som lightmat fick jag lära mig utan först skall de ha veterinärfoder av bantningstyp och SEN kan man ge dem lightfoder när de skall hålla sin vikt nere.Ja,så får han burkmat till kvällen. Men problemet var alltså att den äldsta katten(den smale)ju behöver äta och det ofta och helst ha fri tillgång till mat.Så då gjorde jag som så att den äldste katten har redan sen tidigare ockuperat ett skåp ovanför en garderob(dit han kommer in genom att hoppa upp på badrumsdörren först och sen in i skåpet)vilket han påstår att är "hans rum". Så där har han haft en filt att ligga på men nu har jag ställt upp en plastskål där uppe som jag fyller med torrfoder och då kan han äta bäst han vill och när han vill. "Tjockisen"kan inte ta sig upp dit och den dag han lyckas med det så antar jag att han kommit ned i normalvikt för i dagsläget så förhindrar hans kroppsbyggnad honom att hoppa högre än upp på soffans armstöd. Så på det viset har jag löst de tvås olika behov av matintag.