tjock katt och smal katt

S

Skumbananen

Jag har två katter. En jätteslank, stor norsk skogkatt och en tjock, aningen mindre skogkatt.

Jag vill få ner den tjocka katten i vikt, men hur sjutton ska jag göra när den andra är smal?

Sv: tjock katt och smal katt

Mitt universaltips; Burkmat. Det finns massvis med trådar om det här på katt (Om de inte fallit i glömska bland ettor och nollor men det tror jag inte. )

JOdå, burkmat får de.
Men den smala måste ha mat hela tiden...medan tjockisen behöver en gång per vecka:crazy:
Hade det bara varit att få ner en katt i vikt så hade det inte funnit snågot problem. Nu är det att den ena behöver all mat han kan få och den andra mycket lite.

Men min smalis då? Och tänderna..

Jag har samma "problem"fast min ena katt har tydligen grav fetma medan den andra är smal åt det magrare hållet. Ja,att den tjocke är SÅ tjock hade jag liksom inte sett utan mer tänkt att "Han kanske ska se ut så där,litet mullig som en britt"(medan äldsta katten mest påminner om en bengal)eller att jag kanske kunde inse att LITE tjock var han nog men jag ville nog helt enkelt INTE inse vad veterinären sade för några veckor sedan att katten har fetma och måste banta 3 kg till att landa på en vikt på 4,5(han väger alltså 7,5 kg...Fast nu borde han vägra mindre men inte så där så jag kan se det....).Så han är insatt på veterinärfoder.Det är tydligen inte samma sak som lightmat fick jag lära mig utan först skall de ha veterinärfoder av bantningstyp och SEN kan man ge dem lightfoder när de skall hålla sin vikt nere.Ja,så får han burkmat till kvällen. Men problemet var alltså att den äldsta katten(den smale)ju behöver äta och det ofta och helst ha fri tillgång till mat.Så då gjorde jag som så att den äldste katten har redan sen tidigare ockuperat ett skåp ovanför en garderob(dit han kommer in genom att hoppa upp på badrumsdörren först och sen in i skåpet)vilket han påstår att är "hans rum". Så där har han haft en filt att ligga på men nu har jag ställt upp en plastskål där uppe som jag fyller med torrfoder och då kan han äta bäst han vill och när han vill. "Tjockisen"kan inte ta sig upp dit och den dag han lyckas med det så antar jag att han kommit ned i normalvikt för i dagsläget så förhindrar hans kroppsbyggnad honom att hoppa högre än upp på soffans armstöd. Så på det viset har jag löst de tvås olika behov av matintag.

Nu lider Aslan inte av fetma...men han är bra rund. Dock kan han ta sig precis var han vill och följer gärna med på promenader, klättrar i träd och springer och hoppar runt. Precis som du så har jag tänkt att "ja, han är väl av den rundare sorten". Men han är för rund..ett kg skulle han gott och väl kunna gå ner.

Ja, det skulle vara att man hittar ett gömställe att ha Crockers mat på. Hittills är det bara Crocker som hoppar upp på diskbänken..

Vad var det för foder du fick av veterinären? Kanske räcker det med lightfoder till Aslan eftersom han inte är flera kg för tjock?

Fodret heter "Obesty management-veterinary diet" och är Royal Canins men även Hill´s hade ett likvärdigt foder.
Ja,din katt verkar ju må bra så till vida att den orkar och kan röra på sig så det kanske räcker att bara ge den litet mindre mat....Men det är som konstaterat litet besvärligt när man har TVÅ katter med olika näringsbehov. Du kanske vissa måltider kan ha dem i separata rum och strö ut den tjockes torrfoder så han får jobba litet mer för att få i sig och på det viset så förlänger du måltidens tid och kanske är katter som människor att de inte uppnår mättnad förrän hjärnan efter en stund registrerat att matintag skett. Ja,att man kan lura hjärnan kanske.....Fast jag är trots att jag föreslagit det själv skeptisk då väl katters hjärnor är inställda till ständig beredskap att äta litet till......

Ja, göra det mer som en lek att äta. Kanske fungerar det. Jag måste testa något sådant. Det blir ju aningens mer komplicerat.
Man kanske får dosera upp vad han ska ha per dag.

Om du ger burkmat kring tre gånger/dagen är det inget problem för smalis. Du kan ge honom extra energitillskott i form av exempelvis fiskolja eller ister eller något i den stilen.

Torrfoder har, i motsats till vad de flesta tror, ingen positiv inverkan på tandhälsan. Då är det bättre att sticka åt dem ett köttigt ben lite då och då. (Råa kycklingvingar är ypperligt.)
Som sagt, sök här i forumet, ämnet har diskuterats flera gånger tidigare.

Aha, då förstår jag!

Hur stora portioner ska de ha då, i mjuk mat?

Senast ändrad av en moderator:

Råa kycklingben är inga problem för varken hund eller katt.
F-regeln berör tillagade ben och då är det farligt för båda arterna.

Mina smalisar äter ungefär 300g mjukmat varje dag. (de får äta så mycket de vill. ) Tjockisen äter olika i perioder men mellan 200-300 g beroende på hur han är i hull. Han magrar ur i bland, fertil avelshane.
Utöver det får de lite extra i form av organröror, kycklingben och annan rå mat.

Gud vad bra! Ska verkligen testa och se hur det fungerar! Tack så mycket!:bow:

Löper inte hund/katt risk att åka på salmonella?

Eftersom att de är karnivorer är deras matsmältningssystem utformat på ett annat sätt än vårt och de är inte ens i närheten av så känsliga som vi veka människor. ;) Risken finns så klart, men den är i mina ögon mycket liten. Jag ger alltid svensk kyckling av livsmedelskvalitet.

För att minimera risken för problem och parasiter fryser jag alltid viltkött innan jag serverar det men fågelkött är jag inte så skraj för. (Jag tror det finns mer diskussioner rörande detta ämne här på katt, ganska nyligen. Sök :idea: )

Hygienen när man hanterar det råa köttet är så klart viktig.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
420
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama