Tjock av mineraler?

Jannnna

Trådstartare
Har ett D-ponnysto som är väldigt lättfödd, det räcker med att hon tittar på mat så blir hon tjock. Försöker nu hitta en orsak till varför hon inte går ned i vikt.

Hon får 7-8kg grovfoder (tyvärr ej analyserat) och det känns inte som att jag kan dra ned på det något mer, hon måste ju få tugga ordentligt.
Det enda hon får till detta är 1 dl mineraler/dag och en halv dl betfor (för att få i sig mineralerna).
Hon utför inget påfrestande arbete, promenadrids omkring 2-3ggr/vecka, men jag tycker ändå att hon skulle ha tappat "betesmagen" ifrån förra säsongen. Eller?

Min fråga är nu om hon verkligen behöver mineralerna? Är jag dum om jag tar bort dem? Det är ju förstås väldigt svårt när jag inte har några värden på höt, men vad tror ni? Alla tips och råd är välkomna! :)

Sv: Tjock av mineraler?

Hästen blir INTE tjock av mineralerna! ;)

Den lilla mängd betfor du ger borde inte heller göra så stor skillnad, så jag tror faktiskt att du bör analysera ditt hö för att få reda på problemet.

Nu är ju iofs betessäsongen nära, men för att ha lite kött på benen inför nästa säsongs foderstat så kan det faktiskt vara värt att göra det nu ändå.

Det kan ju vara så att ditt grovfoder har ett högt energivärde som gör hästen fet, eller så är det för lite protein i det. Proteinbrist verkar faktiskt kunna göra hästar feta, inte nödvändigtvis bara bukiga med tunn överlinje. Om inte annat så tycker jag mig se de tendenserna på min egen lättfödda häst, samt en häst som tidigare fanns i vårt stall. Mer protein i foderstaten - lättare att banta.

Naturligtvis kan det också vara så att hästen helt enkelt behöver motioneras mer. Är hästen överviktig så är det inte säkert att det räcker med att dra ner på fodret, det kan behövas en ökning av motionen för att viktminskningen ska komma igång riktigt.

Det kan ju vara så att hästen faktiskt får för lite mat. Om man alltid ger i underkant så har kroppen den förmågan att ställa in sig på kristider, villket då gör att allting som kommer in lagras som fett i och med att kroppen tror det är svälttider. Många hästägare säger att deras hästar är tjocka, men föklarar aldrig närmare hur den ser ut. Ibland när man kollat på en häst vars ägare påstår den är tjock har man hittat en undernärd häst med uppblåst mage som ex.

Håller med ovanstående, din häst har troligen näringsbrist om den är tjock på så lite hö. Jag brukar kalla det näringsbristfettma, det lägger sig som ett lager hull över hela hästens kropp och har ofta en tendens att dallra lite lätt. Är de äkta feta så brukar de vara formade hårda och fasta i kroppen.

Så detta är minst om inte vanligare än en häst som bara har buk och tunn överlinje.

Att hästen har kvar buken tycker jag inte är lustigt, buken går ju inte att mäta fettma i på så vis eftersom den består av muskler som antingen är tränade = fin linje och formad eller en omusklad buk som då hänger slapp och likgiltig, vilket man även kan se på hästar som äter MYCKET grovfoder.

Så som alltid när en häst är "fet" men knappt får nån mat så är det dags at börjar tänka tvärt om att man har då inget att förlora genom att ge mer näringstät mat. 9 fall av 10 blir då förvånade över att deras hästar formar om sig och går ner i vikt.

Min d-ponny som är lättfödd kan inte äta 7-8 kg av vårat hö.
Då skulle hon bli smällfet. Vårat hö innehåller nämligen mer än 9 MJ per kg foder och väldigt lite protein.

Min får 5.5 kg hö och så 2 kg halm, 70 g mineraler och 0.5 kg sojamjöl.

Jag skulle råda dig att analysera ditt grovfoder.

Min d-ponny som är lättfödd kan inte äta 7-8 kg av vårat hö.
Då skulle hon bli smällfet. Vårat hö innehåller nämligen mer än 9 MJ per kg foder och väldigt lite protein.

Min får 5.5 kg hö och så 2 kg halm, 70 g mineraler och 0.5 kg sojamjöl.

Jag skulle råda dig att analysera ditt grovfoder.

Varför får en lättfödd ponny HALM? Det innehåller ju inte några proteiner alls, bara energi? Men hon kanske står på halm? Eller inte tål lusern?

För att halm innehåller mindre MJ än hö. Då kan jag ge mer grovfoder om jag ger sojamjöl som proteintillskott.

Lucern fungerar inte, för mycket MJ och för lite protein.
Skulle jag ge lucern och hö så blir det ungefär 10 MJ för mycket, mot vad hon ska ha, om jag ska komma upp i rimliga mängder protein.
Ger jag halm, hö och sojamjöl så kan jag ligga högre på protein och på ett litet underskott på MJ.

Senast ändrad:

Då vet jag! :p Misstänkte det men ville vara säker. Men 2 kg halm är väl ungefär lika mycket som 1-1½ kg lusern? Räknat i MJ alltså. Iallafall det vi har haft innan ;)

Ja ungefär + att det ofta tar längre tid för hästen att äta, då det inte är lika smakligt som lucern. Vilket är viktigt när man har lättfödda hungriga hästar. :)

Analysera grovfodret och ta bort en del+ge extra halm för pållan att tugga på.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hej! Någon som har lite tips på hur sjutton man ska få ner sin tjocka islandshäst i vikt? Han är sex år gammal, ca 140 cm och...
Svar
8
· Visningar
5 781
Senast: sissu
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 122
Senast: linnea 82
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Boj
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 609
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka