Tjänstetecken?

igbest

Trådstartare
Satt och funderade på det här med tjänstetecken, tänkte på såna som det står SBK på. Jag funderade på om jag skulle kunna ha det på min hund när vi ska börja med sökruta och söka i övrigt, jag tänkte som en sån där grej som hon ska ha på sig för att koppla det till arbetet hon ska utföra. Får jag ha det på min hund hur som helst eller finns det regler för det. Eller finns det bättre alternativ?

Visst är tjänstetecknet en av signalerna till hunden att den ska leta efter saker eller människor, men mest är det nog en signal till allmänheten att den lösspringande hunden i skogen som bär det, håller på med att lösa en viktig uppgift. Tanken är ju att hunden bara ska ha tjänstetecken när den är i tjänst, dvs jobbar, men några tvingande bestämmelser om användningen har inte jag hört talas om. Har dock inte läst i genom SBK-reglerna från pärm till pärm, så jag är inte bergsäker på hur det ligger till.

Det jag har hört är att om en sök-hund tappar sitt tjänstetecken under en tävling, och föraren inte har med ett i reserv, måste man bryta tävlingen.

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: TantAgda
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Masse
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
845
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?