Tittig och rädd häst!

S

Sweet

Mitt fyraåriga sto är väldigt tittig och rädd av sig när jag rider ut med henne. Hon tittar och skyggar för väldigt mycket, brunnar, stenar, grenar, vedhögar, stillastående traktorer, grannens getter (till saken hör att vi har två getter hemma hon inte är det minsta rädd för :smirk: ), pressenningar, broräcken.... ja det mesta är "farligt".

Hemma kan jag rida över pressenningar, jag kan dra en pressenning över hela hästen så att hon inte syns, pojkvännen kan gasa runt med motorcykeln eller dåna förbi med traktorn utan att hon bryr sig.

Även om jag rider samma runda varje dag så skyggar hon för samma saker hela tiden. Skulle det vara något som ser annorlunda ut på rundan, ja då är det tvärstopp och hon vill gärna gå hem. Men vi kommer alltid förbi det farliga efter en stund, hon flåsar, tittar och styltar förbi på snedden men förbi kommer vi och sen är det lungt.

Frågan är vad jag ska göra för att få henne mindre hoppig, någon som har några tips??

Sv: Tittig och rädd häst!

Hon kanske tycker alla dom sakerna som är ofarliga hemma är nu i otrygg miljö och gör dom farliga.
Eftersom hon är så ung tror jag det blir bättre om hon har nån med som hon kan ta stöd av tills hon kan slappna av.
Kanske kan du prova leda hon samma runda samtidigt som du pratar mkt med hon, sen kan du prova rida den igen och prata med hon lika mkt så hon känner sig tryggare.

Kan ju prova rida ut med nån som har en äldre lugn häst som går först sen kan du låta din häst gå först när hon inte är lika tittig mer kortare sträckor, för att sedan låta den lugna gå längre och längre bak för var gång.

Och så fort det går bättre, så vänd hem. Om hon vänder och inte vill gå längre så låt hon vända men inte börja gå hemåt, låt hon kolla en stund och försök sedan igen, ett steg räcker bara hon går fram även om du kanske måste hoppa av och leda för att få hon att gå, även om hon vill vända, övertala hon på ett lugnt och ofarligt sett, sedan om hon lyssnar så beröm och vänd hem.

Håller med föregående talare :) Min arab kille är 18 år iofs och håller på likadant fast bara ungefär varannan gång vi rider.....om man ändå bara kunde förstå hur deras hjärnor funkar ibland.men lycka till med din "tjej" :banana:

Kan det vara så att du själv upplever en viss osäkerhet när du rider ut, och därför får en osäker reaktion på din häst.

Det är ju faktiskt du som är ledaren och hästens trygghet, om du inte uppfyller detta kriterie kan man få en osäker och rädd häst. Försök iså fall att jobba upp den biten, så kan nog en hel del förvinna, kanske inte allt men det mesta.

Hur reagerar/hanterar du situationen när hon börjar rygga/skygga/hoppa?. Låter du henne stanna och titta, eller pressar du på tex?
Om du tänker igenom hur din egen reaktion är, kan du kanske lägga om dina vanor och se om detta har någon inverkan på hästen.
Har själv en 4 årig valack som i och för sig är en ganska cool, men de gånger han blir rädd för något så funkar det inte att pressa honom. OM jag skulle direkt driva på honom när han stannar för något så vill han panik backa och låser sig ordentligt. Om jag däremot låter honom stanna, sitter helt lugn och cool själv, inte överdriver med att "lugn lugn klappa" utan bara helt enklelt är genuint cool inombords och utvärtes, så slappnar han av helt och går förbi utan problem. Det är helt OK att en unghäst får stanna och begrunda tycker jag, bara dom inte vänder eller backar etc. Men stanna och identifiera ett objekt är helt OK och nästa gång är det inte så farligt dessutom!
Testa detta på din unge, - dvs försök att avdramatisera hela momentet. Tänk som sagt på att inte överdrivet dalta och klappa på henne heller när hon väl går förbi - då befäster man för hästen att det VAR något att reagera på. Ett litet "bra" och en snabb klapp räcker! ofta är ju överdrivet klappande ett symptom på ens egen spänning etc, dvs man klappar och klappar och lugnar hästen för att lugna sig själv....:) Hoppas allt går bra!

Jag leder henne ofta med lång lina för att hon ska kunna gå först och det fungerar fint. Går hon med annan häst så går hon helst först och är inte alls lika rädd.

När hon får syn på "monster" när jag rider så låter jag henne alltid stanna om hon vill det, hon får titta hur mycket hon vill, backa får hon göra även det en bit men hon får inte vända. Jag pratar aldrig lugnande med henne då jag tror att detta förstärker hennes rädsla, berömmer henne om hon går framåt men inte överdrivet mycket. Sen när hon har tittat och blir lugn så driver jag henne vänligt men bestämt förbi det farliga, hon får gärna gå så långt ifrån som hon vill och titta på det som är farligt.
Jag bannar aldrig henne för att hon skyggar, det är ju hennes naturliga beteende.

En sak är att jag inombords hetsar upp mig lite i dessa situationer, jag visar det inte utåt och agerar alltid lugnt och sansat utan att skrika och bråka med henne. Jag övar mycket på detta men det är lite svårt och hon är en så känslig häst att hon förmodligen känner att jag hetsar upp mig lite trots att jag inte visar det. Jag misstänker att det är det i alla fall... :crazy:

Hon är ju inte hysteriskt rädd och skenar hem, jag har ju alltid kontroll på henne. Tror att mycket av detta går över med åldern men inte allt då hon är en väldigt uppmärksam häst av naturen.

Jag ska jobba mer på att hålla mig lugn även inombords, fixar jag det så blir hon nog lugnare.

jag har testat på en del hästar att gå av och leda fram hästen till det farliga o ta på det. det har hjälpt varje gång. dock har jag aldrig testat detta om jag inte är säker på om jag får fram hästen vid hand till det farliga.

Har inga problem att leda henne till "farliga" saker, hon följer mig alltid utan problem.

Det är när jag sitter på hon inte riktigt känner sig trygg med mig.

Sweet skrev:
Jag ska jobba mer på att hålla mig lugn även inombords, fixar jag det så blir hon nog lugnare.

jag tror du redan besvarat din egen fråga. Sånt känner de ju på sig, och ju mer man försöker dölja det destå mer syns det etc.... Kanske inte ha så stora krav att hon och du ska ut på egen hand precis just nu på detta stadiet - om det är som du säger att hon är lugn och ganska tuff i sällskap med annan häst, så rid ut i sällskap mest och vänta lite med att rida ut själva. Då kanske även du får hjälp på vägen att inte stressa upp dig, om du har sällskap av en annan ryttare? Jag skulle inte oroa mig om jag var du - 4 år - du har all tid i världen, finns ingen orsak att stressa! Lycka till!

Jag rider ju alltid själv... Har ingen häromkring att rida med tyvärr.

Oj - insåg inte det! Vad tråkigt, det hjälper verkligen när man har en unge :) Om jag var du skulle jag ta det jättelugnt, rid små turer i närheten av stallet, håll dig till samma runda ett tag, se om det blir bättre utifrån det. än en gång: oroa dig inte - ni har tiden för er!

Tänk på det hela positivt: du verkar ha en otroligt uppmärksam och känslig häst.
När den blir äldre kommer den säkert bli så där fantastiskt lyhörd att den kommer att kunna ridas på helt osynliga hjälper...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hade egentligen tänkt posta i den där tråden om häst och hund, men såg att den blivit låst, så får ställa min fråga här. Då det var...
Svar
11
· Visningar
1 454
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 234
Senast: AliceZeta
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama