Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 27

Fick tag på Taittinger så det blev till att tina löjrom och rota fram räkor och ostar :D

IMG_2693.jpeg
 
Gjorde äpplepaj och åt med vaniljsås idag så gott. Har köpt ceylonkanel på en kryddbutik, är mildare och sötare än kassiakanel som ju annars är den vanligaste sorten i Sverige. Det blev väldigt gott med ceylonkanel tycker jag.

Kumarinhalten är också betydligt lägre än i kassiakanel. Nu äter jag nog i princip aldrig såna mängder kanel att jag riskerar någon påverkan på hälsan i och för sig. Det kanske skulle vara runt jul eventuellt då det blir väldigt mycket kanel till många olika saker. Men jag har funderat på att testa ceylonkanel länge och nu blev det äntligen av så kul att det blev lyckat!
 
Igår kväll gjorde vi sill som vi åt till lunch idag.

En krämig chili- och limesill och en "thaisill" med vitlök, chili, ingefära och koriander (1-2-3 lag). Båda två var väldigt goda, thaisillen snäppet vassare.

Jag skrev ut ett litet kompendium med 15 olika recept på sill vi tänkt testa i sommar, känns lovande att de två första var toppen!

Ikväll blir det TACOS till Dune part 2 :d
 
Jag är solokvist den här veckan iom sambo borta på jobb. Orkade verkligen inte laga mat igår. Så jag kastade in lite halloumi i airfryern och gjorde vitlöksbröd för typ 3 personer och åt det till middag. Sen glass också. 😅

Idag behövde jag rädda lite sallad och grönt. Så jag gjorde tonfisksallad med ägg. Till det surdegsbröd med färskost med smak av vitlök och örter. Och till det: massa mjölk i dricksglaset. Brukar sällan ha mjölk hemma och än mindre dricka det. Men gud vad gott det var! 😅:heart
 
Alltså, somriga sallader! 🥰 Idag blev det det som behövde användas i kylen men så gott. Blandad sallad/blad (två olika sådana mixade påsar), vattenmelon, fetaost, stora vita bönor, mynta, rödlök, dressing med citronsaft, olivolja, vit balsamico, salt och peppar. :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 453
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 759
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 350
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp